Sunrider veloquad (snelfiets)

 

Voor hoge snelheden en veilig en gezond bewegen. Met van buiten toegankelijke bagage ruimte.

Sunrider veloquad

 

Tot op heden hebben we ongeveer 30 Sunriders van het nieuwe model sunrider, met 3 wielen verkocht. Één vierwieler bestaat sinds begin 2014 en heeft inmiddels ongeveer 15.000 km gereden en rijdt nog steeds. De veloquad is nog steeds in onwikkeling. Dat houd de komende 20 jaar ook niet op omdat wij hier de meeste toekomst in zien en nog lang niet klaar mee zijn. Voor wat recente onwikkelingen zie hier onderaan de pagina. De veloquad is niet te koop.

oud en nieuwe Sunrider veloquad

De snelfiets (45 km/uur) is in elk geval met de Bafang 500 Watt midden motor in de neus uitvoerbaar. Twee snelfiets Sunrider 3 wielers rijden er rond met deze motor in de neus. Van beide snelfietsen met Bafang motor is inmiddels de controler onder garantie vervangen. In het prototype zit al 10000 km de Bosch middenmotor onder het zitje in de kettinglijn naar het linker achterwiel. Hieronder een andere varialnt met de midenmotor in de achtervork en dan via een tussenas naar de Rohloff naaf.

Bosch middenmoterj De bosch is voor mij een redelijk goede motor. Maar omdat het waarschijnlijk zeker is dat we hem niet in kleine aantallen kunnen kopen zijn we druk bezig om meerdere alternatieven met betrekking tot trapgeneratoren te testen/onwikkelen. zie hier

Op basis van 10000 kmmet de Bosch 45 km/h. Je krijgt maximaal 350 % extra boven op wat je met je benen in brengt. Goed voor je gezondheid maar verder een absurde gedachte. Stel je voor dat imand je voor je autorit je pols komt nemen en dan zeg dat vandaag je maximum snelheid 70 km/h is in plaats van de maatschappenlijk afgesproken 130 km/h! Als ik 's ochtend mij niet volledig in het zweet wil trappen trap ik bijvoorbeeld 70 Watt en krijg dan ongeveer maximaal 250 Watt erbij. Dan is mijn maximum snelheid 35-38 km\h. Maar dan wil ik ook maximum snelheid van 45 km/h halen. En de maximum snelheid van 45 kan ik uberhaubt niet halen omdat Bosch het vermogen vanaf 42 km/h afbouwd en ik de 43 km/h maar kan. Een goed gebruik in voertuigentechniek is dat dat de ontwerpsnelheid (iets) boven de wettelijke maximus snelheid ligt en dat de Staat voor de handhaving daarvan zorgd.

Als ontwerp zou ik graag de veloquad ook met tegenwind 45 km/h laten lopen. Niet met 45 km/h de berg op! Dat is waar ik de grens leg. De berijder en staat moeten zorg dragen voor de maximum snelheid.

Men zou drie zaken moeten scheiden.

De maximaal wettelijke snelheid. In ons geval 45 km/h. Dat moet de brommen met trapondersteuning minimaal kunnen halen. Dus wat mij betreft snel afbouwen vanaf 45 km/h. En geen hulp meer boven de 47 km/h.

De bestuurder kan binnen de wettelijke grens zijn maximum snelheid instellen. Bijvoorbeeld 30 km/h binnen de bebouwde kom. Of 23 km/h omdat hij/zij samen wil fietsen met zijn partner.

De bestuurder bepaald de mate waarin hij/zij zich wil inspannen. Ook met (bijna) geen inspanning kan 45 km/h gereden worden. En met maximale inspanning kan 30 km/h gereden worden.

Zover is het helaas nog niet.

 

Sunrider veloquad

Met deze configuratie zijn we heel tevreden.

Aandrijving op de twee achterwielen (niet op foto). Of we de tweede motor zijn geld waard vinden weten we nog even niet.

De torsiesensor van de Boschmotor in de kettinglijn die een positieve feedback naar de berijder geeft.

In de naafmotor de kans om op de motor te remmen.

En in de naafmotor de achteruit van het voertuig.

Een zwaartepunt wat verder naar achteren wat een stabiel en veilig bochten gedrach oplevert.

Lengte * breedte * hoogte: 273 * 78 * 110 cm (incl dakje)

Gewicht als fiets boven de 60 kg.

Maximaal gewicht (met 2 motoren en accus) ongeveer 90 kg.

 

Dit is de Bafang 500 Watt motor in de neus die we resent geleverd hebben. Van 25 A gereduseerd naar 15 A om het vermogen te begrenzen en zodoende de levensduur van de motor te verlengen en de krachten op de fiets te reduseren.

Keuring

We hebben in juli 2013 de brommer proto-goedkeuring voor het nieuwe model met 3 wielen weer binnen gekregen. Eind 2014 hebben we voor betere andere bediening van de remmen door de Tuv goedgekeurd gekregen. We hoeven het achterwiel nu niet meer te remmen voor het verkrijgen van een brommerkeur. In de ruim 10 jaar dat we samen met Akkurad in Duitsland samen snelfietsen verkopen hadden we regelmatig de ervaring dat als mensen op een 3wieler een noodstop maakten, waarbij ze dus ook de verplichte achterrem gebruikten, de snelfiets achter uitbrak en onkontroleerbaar werd en in een deel van de gevallen eindigde in een rol. Dit wilden we niet meer en hebben dus nu alleen de twee voorwielen gekoppeld geremd. Als we dat niet hadden gekregen waren we vermoedelijk gestopt met formeel gekeurde brommers (snelfietsen) te verkopen. Omdat de "iligale" versie dan veiliger was geweest hadden we die dan alleen verkocht als off-road voertuig. Als er nieuwe regelgeving opduikt die onze produkten onveiliger zou maken zullen we daar dan vermoedelijk ook zo op reageren. Desnoods een veilig produkt verkopen, waarmee de klant desgewenst op eigen risico iligaal de openbare weg op kan. Dat is naar onze mening beter dan met een onveilig maar goedgekeurd produkt mensen de weg opsturen.

Garantie

We geven op onze voertuigen 50.000 km en maximaal 5 jaar garantie. We geven op onze motor en accu 20.000 km garantie. Voor de accu's geld ook een extra beperking in tijd. Die is twee jaar garantie bij juist gebruik. Hierbij moet men wel rekenen op afname van de capaciteit. Na 500 oplaadcycli zal men nog ongeveer 85% van de begincapaciteit hebben. Grarantie is minimaal 70% na 500 laadcicli. Het bijzondere is niet daaraan dat we 20.000 km op de accus geven want 500 laadcycli maal ±45 km is ruim 20.000 km, maar dat we dat ook voor de motor geven. We rekenen ermee dat we veel motoren onder garantie zullen repareren of vervangen. Electro motoren voor fietsen, worden nu eenmaal niet voor ons gebruik ontwikkeld.

Bagage

We hebben de staart van de veloquad wat ruimer gemaakt ten opzichte van de 3-wieler. We vinden dat hij praktisch, en dus bijvoorbeeld van buiten toegankelijk moet zijn.

 

 

Een blog van Kees Rookus voor een enthousiaste gebruiker van de snelfiets-Sunrider die daarmee 50 km enkele reis woon-werkverkeer fietst.

Hieronder nog wat zinvolle informatie over de "Oude" Sunrider en Aerorider.

 

winterdakje

De Sunrider hebben we half 2011 overgenomen. Vanaf het begin hebben we hard gewerkt om de hele Sunrider te herontwikkelen. De oude Sunrider waarvan er een kleine 100 stuksvan zijn gemaakt verdiende het om een herontwikkelingsslag te ondergaan. De techniek en de mogelijkheden om de zithouding goed in te stellen van deze prachtige veilige fiets hoorden gewoon verbeterd te worden.

Sinds een paar jaar zitten we ook op het spoor van 4 wiellers.

Door de loop van de geschidenis is er her en der wat verwarring over de Sunrider-Sport ontstaan. Dit was de brommerversie van de oude Sunrider met Duitse TUV "prototype-goedkeuring", die vervolgens op naam van een klant als gebruikte brommer via de RDW in Nederland wordt geregistreerd. Bij die keuring maakten we gebruik van de keuring van de Aerorider, de Aerorider-sport.

Hoewel schijnbaar de verschillen van een Sunrider-Sport en Aerorider klein zijn, is het verschil toch relevant. Buiten dat het twee verschillende producenten zijn is het grote verschil dat men in de Aerorider geheel binnen een cockpit zit. De gehele bovenkap is transparant. Het meetrappen is bij de Aerorider minder evident. De Aerorider is op dit moment niet verkrijgbaar.

aeroriderfoto Aerorider

Alligt heeft regelmatig kontakt met het bedrijf Aerorider. De rechten van de Sunrider heeft Alligt van van Aerorider gekocht.

sunrider

Sunrider op weg naar Spezi 2011, toen waren we al met het bovenstaande bezig.

 

home