Alleweder A9 bouwpakket uitstapjes

juli 2013

 

 

 

 

Deze site is bedoeld om zelfbouwers een indicatie te geven waar we allemaal zijdelings mee bezig zijn.

 

 

 

Hieronde de inmiddels meerdere malen aangepaste mal van bovenstaande produkt.

 

 

Het onderstaande deelte bepaald in belangrijke mate de vorm van de A9. Daarom krijgt u bij het bouwpakket een hulpsteunmal die men onder de buitenkant kan plaatsen, zodat die in de juiste vorm komt en blijft bij het lijmen. We weten nog niet of deze hulpsteunmal een statiegeld mal wordt, of dat die na enige modifikatie na het bouwen een blijvend hulpmiddel kan zijn voor onderhoud aan de fiets en (ook) tegen een vaste prijs gekocht kan worden.

 

Nadat de kit minimaal een dag uitgehard is gaan we het stuk van de buitenkant boven de knieen plaatsen. Eerst maken we hem zo pas mogelijk. De houten plank is om de breedte goed te krijgen. Goed is dat de bovenkap zo goed mogelijk op de onderkant past. Dus niet een bepaalde maat.

 

 

Daarna plakken we hem vast,

 

 

en zetten we de naad waar we nog bij kunnen vast met epoxiehars met katoenvlokken en dunne glasmatjes.

Dan weer een dag wachten. En dan de kappen passen en een hulpstuk maken om in dit geval de kap 5 mm omhoog te drukken.

Dan de naad verder dicht lamineren en de kap verstevigen, zodat hij stijver wordt en meer in de gewenste vorm blijft staan na uitharden. Ook hebben we nu de naden tussen buitenkant en monocoque vast gekit. En een latje tussen de wielkasten om de kit(naad) aan te drukken. Afhankelijk van de vorm van de monocoque moeten er verder naar achteren ook nog wat latjes geplaatst worden. Als u veel naar buiten moet drukken moet de kit langer uitharden, voordat de latjes weg kunnen.

Ook het schot vastkitten.

 

We plakken twee hulpstukken op de fiets zodat we deze zonder beschadigingen stabiel op de kop kunnen zetten.

 

 

 

 

Mal van POM van het achterspatbord. POM werk goed met epoxie. Zonder in de was zetten toch makkelijk te lossen.

 

Dan achterdemper monteren.

 

 

 

Uitstapje mallen maken. Dit hoeft u niet te doen, de produkten krijgt u aangeleverd.

Malletje voor de schakelaars van de diverse elektrische systemen. Hier ziet u blokje zacht schuim wat op maat was gesneden op een houten plankje geschroeft en met plamuur gestabiliseerd en strak getroken. Tot korrel 1200 geschuurd en in de was gezet. Moraal van het verhaal, maakt niet uit waarmee je begint, het gaat om het eindresultaat.

Resultaat na paar lagen cellcoad en dun laagje polyester met vezelpasta voor in de hoekjes en glastmat.

Na uitharden van polyester opschuren en dikke laag epoxihars met glaswefsen eroverheen. Deze laag krimt minder dan polyester, dus blijft de mal beter. Dit is niet zo relevant bij dit bakje, maar als je een polyester mal maakt van de body, die 2,7 meter lang is en je hebt 2 % krimp, wat al niet veel is, is mal voor je fiets 5 cm korter geworden.

Na een paar dagen orgineel er weer uit halen. Hij zat redelijk vastgeplakt, zoals aan de restanten van het orgineel te zien. Na een uurtje hakken bleek de mal wel bruikbaar. Die hebben we weer tig keer met was ingewassen.

Eerste produkt. Zwarte celcoad, met daarop vezelpasta voor de hoekjes en matjes met polyester. Hieronder op maat gemaakte produkt.

Hier dachbord met diverse stekkers aan de onderkant. Het begin van van een foolproof systeem als het een beetje mee zit. Elke stekker is anders, zodat je de kabel van de geluid en licht toeter niet kunt verwisselen met de kabel van de richtingaanwijzer.

 

 

 

Ook bezig met het nieuwe dakje. Deze wordt zo dat hij vast komt aan de instapklep. Naast de oren wordt hij nog wat breder. Dit om omkijken beter mogelijk te maken, danwel te kunnen bekleden van de binnenkant met bijvoorbeeld schuim. De bedoeling van dit dakje dat het ook veel toevoegt voor de veiligheid. Als je "gewoon" te hart door een bocht gaat en op je kant gaat moet hij je goed beschermen. Als je zijdelings aangereden wordt moeten eerst je heupen en schouders raken met de boddy en een paar cm later moet je hoofd en of nek raken aan het dakje en de klep. Het dakje moet vervolgens voldoende elastich zijn om ongeveer 10 cm zijdelings te kunnen vervormen. De instapklep moet iets minder ver vervormen. De instapklep zit met een vast scharnier vast, om bij te dragen om de berijder binnen te houden.

Aan de achterkant zit een brede opening om de luchtstroom voor bij het windscherm goed te krijgen en om bijvoorbeeld extra verlichting/richtingaanwijzers en remlicht die goed naar achter stralen te maken op een redelijke grote brete. Ongeveer 25 cm tussen de linker en de rechter.

 

 

home