Alleweder A9 bouwpakket concept handleiding

02 dec 2014

Hieronder hebben we een algemeen overzicht weergegeven, zodat u ongeveer weet wat u tegenkomt. Vervolgens kunt u voor diverse delen naar gedetaileerde handleidingen doorlinken. Hieronder staat de komplete lijst met links. Ze zijn nog niet allemaal netjes gevuld, maar ook daar wordt hard aan gewerkt. In de kist zitten alle delen. De handleiding is alleen op het net beschikbaar.

casco handleiding

subframe handleiding

handleiding voor het elektrisch verlichtings systeem

handleiding voor de Bosch 25 km/u aandrijving

handleiding diverse "losse" onderdelen

handleiding kleppen plaatsen

diverse uitstapjes

Er is ook een engelstalige bouwhandleiding Alleweder A9 (Sunrider) in meerdere delen. Versie 22 februari 2014. Zie hieronder.

Assembly instructions Alleweder A9 (Sunrider) in several parts. Version 22 February 2014

 

Part 1: Assembly instructions - PPE & Tools.pdf

Part 2: Assembly instructions - Inner shell.pdf

Part 3: Assembly instructions - Outershell.pdf

Part 4: Assembly instructions - Frames.pdf

Part 5: Assembly instructions - Covers.pdf

Part 6: Assembly instructions - Front wheel suspention.pdf

Part 7: Electrical installation.pdf

 

 

 

Gaandeweg wordt naast deze concept handleiding de echte handleiding in engels gemaakt. Dat is die hierboven in het engels staat. Wat er dan met deze nederlandstalige gebeurt weten we nog even niet. Als u nu een Alleweder A9 (bouwpakket van de Sunrider) besteld moet u nog ongeveer een half jaar wachten voor u aan de beurt bent. Dat is nu (dec 2014) nog steeds zo.

We beginnen om het casco te bouwen. We schatten dat de meste mensen daar 30 tot 50 uur voor nodig hebben. We maken de afgetekende gaten in de kuststof binnenkant en buitenschaal maken. We versterken de buitenkant naar wens. Voegen vervolgens de binnenschaal in de buitenschaal en tot slot maken we de buitenkant boven de knieen van links naar rechts boven de wielkasten voor vast aan het produkt wat we hiervoor hebben gemaakt.

één van de zaken die aan de binnenkant worden bevestigd zijn twee bakjes die aan de monocoque met kit worden gemonteerd. Hier draaien later de stuurhandels om. Dezen, zoals u ze ziet wegen samen ongeveer 550 gr. en worden op hun plaats gehouden met ongeveer 150 gr kit. Kit maakt dus een wezenlijk deel van het gewicht van de Alleweder A9, dus genoeg gebruiken, maar niet te veel.

Op de monocoque kunt u ook al de steun bij de schouders voor het zitje plaatsen.

Nu moet u naar wens de zijkanten verstevigen met epoxiehars met vezels. Zelden is zoveel weefsel nodig als hieronder beschreven. We vinden ze af en toe nu te slap als je in of uitstapt. Het zwart is een laag carbon, het geel daaronder arimide en daarover nog een laag glaswefsel. Eerst goed schuren en dan lamineren. Hars mengen twee gewichtsdelen van de ene komponent met een deel van de andere. Gebruik hiervoor een weegschaal die op een gram nauwkeurig werkt. Tot 2 gram afwijking bij 150 gram mengsel heeft bij Alligt nog nooit tot problemen geleid. (dus tussen 48 of 52 gr van de ene component samen met 100 gr van de andere) In totaal leveren we ongeveer 1 kg weefsels mee en 3 kg hars. Als u netjes werk gebruikt u ongeveer 1 kg hars.

Met de kettingbuis de rand aandrukken, indien gewenst.

 

Nu de achtervork bevestiging aan de buitenkant kitten en schroeven. Met de leeg gefreesde kan naar achteren. Bijde kanten voor kitten schuren en schoonmaken.

Daarna nog rondom afwerken en de vlakken om binnenkant (monocoque) aan buitenkant te kitten en bouten, aftekenen en dan schoonmaken. Dan kit aanbrengen en de monocoque erop aanbrengen. De zijkanten worden later gelijmd.

 

Het bovenstaande gedeelte bepaalt in belangrijke mate de vorm van de A9. Daarom krijgt u bij het bouwpakket een hulpsteunmal die men onder de buitenkant kan plaatsen, zodat die in de juiste vorm komt en blijft bij het lijmen.

 

Nadat de kit minimaal een dag uitgehard is gaan we het stuk van de buitenkant boven de knieen plaatsen. Eerst maken we hem zo pas mogelijk. De houten plank is om de breedte goed te krijgen. Goed is dat de bovenkap zo goed mogelijk op de onderkant past. Dus niet een bepaalde maat. Dit deel zit nu vast aan de onderkant als u het krijgt.

Een paar uur passen en aanpassen, passen en aanpassen, etc.

Deze hoekje hebben we dus ook op het origineel wat een paar foto's hierboven staat ook weer aangepast. Dus dit hoeft over een half jaar of zo ook niet meer.

Randen niet te dik kitten.

Daarna plakken we hem vast,

en zetten we de naad waar we nog bij kunnen vast met epoxiehars met katoenvlokken en dunne glasmatjes.

Dan de naad verder dicht lamineren en de kap verstevigen, zodat hij stijver wordt en meer in de gewenste vorm blijft staan na uitharden. Ook hebben we nu de naden tussen buitenkant en monocoque vast gekit. En een latje tussen de wielkasten om de kit(naad) aan te drukken. Afhankelijk van de vorm van de monocoque moeten er verder naar achteren ook nog wat latjes geplaatst worden. Als u veel naar buiten moet drukken moet de kit langer uitharden, voordat de latjes weg kunnen.

Ook het schot vastkitten.

 

Krijgt u gelijk een indruk van de grote van de ruimte voor het schot. De ruimte onder het trapstel is ook te gebruiken. Pas op voor de ketting die ook nog ergens komt. Met de motor voor het schot blijft er weinig van over. Met de Boschmotor blijft hij wel behouden. Met de Boschmotor moet u onderstaande onderdelen even extra in elkaar zetten.

Eerst even de steunmal los schroeven. Dan A9 omdraaien.

Veiligheidgordelbout M8*30 van binnen naar buiten vastschroeven, met brede carrosseriering.

Daarna M8 borgmoum met ring daarop aan de buitenkant schroeven en de achter lagers bevestigen.

Kabeldoorvoerbuis plaatsen.

Spatbord in de bagageruimte bevestigd met kit en popnagels van binnen naar buiten vastgezet. Het gele is een lag aramide tussen twee lagen glas om doorslijten te voorkomen. Een bovenkant van een wielkast wil op een drempel en of met hoge snelheid en of zwaar persoon en of dikke band nog wel een in kontakt komen met de band. Als we over een aantal jaar konstateren dat niemand slijtsporen heeft laten we daarna het laagje aramide weg. En als bij velen slijtsporen zichtbaar worden passen we de vorm aan. Nu monteren we hem zo ver mogelijk weg van de band. Voor mensen die maximale begage ruimte willen kunnen hem aan de andere kant van de buitenkant vast maken, dan komt hij ongeveer 8 mm dichter bij de band. Een dunnere band kan bij aanlopen nog een oplossing zijn. Bij de 4 tot op heden geleverde Sunriders hebben we nog geen slijtage gehad, dus misschien wel inmiddels een goede gok.

Achtervork monteren.

Nu nog even hulpspatbordje achter monteren. Dan blijft de demper al een stuk schoner dan in het oude model.

 

Hier dachbord met diverse stekkers aan de onderkant. Het begin van van een foolproof systeem als het een beetje mee zit. Elke stekker is anders, zodat je de kabel van de geluid en licht toeter niet kunt verwisselen met de kabel van de richtingaanwijzer.

Subframe monteren.

Het subframe is een produkt waar veel fucties aan vastgekoppeld zijn. Dit is typisch een produkt wat zich leent voor spuitgieten als er een reeel uitzicht is op 1000 stuks of meer. Eerste jaren nog maar blijven frezen om wijzigingen door te kunnen voeren en om af te wachten hoe het met de verkoop zal gaan. Het geprojecteerde oppervlak is ongeveer net zo groot als van ons spuitgegoten zitje. Als we een vierwieler gaan maken zal dit deel daar ook in komen. Het licht voor de hand dat we pas serieus gaan nadenken over spuitgieten een jaar nadat de vierwieler gemaakt is. Vierwier komt pas serieus in beeld nadat de mogelijk nieuwe europese regels voor gemotoriseerde lichtgewicht voertuigen er zijn.

Al de delen van het subframe komen uit één plaat van 600 * 1000 * 8 mm Aluminium 6082. Daarom is het subframe iets minder dan 600 mm geworden, maar dat hadden we 1 1/2 jaar geleden al bedacht.

 

Eindresultaat monteren.

beetje kit om kraken te voorkomen

 

Ook bezig met het nieuwe dakje. Deze wordt zo dat hij vast komt aan de instapklep. Naast de oren wordt hij nog wat breder. Dit om omkijken beter mogelijk te maken, danwel te kunnen bekleden van de binnenkant met bijvoorbeeld schuim. De bedoeling van dit dakje dat het ook veel toevoegt voor de veiligheid. Als je "gewoon" te hart door een bocht gaat en op je kant gaat moet hij je goed beschermen. Als je zijdelings aangereden wordt moeten eerst je heupen en schouders raken met de boddy en een paar cm later moet je hoofd en of nek raken aan het dakje en de klep. Het dakje moet vervolgens voldoende elastich zijn om ongeveer 10 cm zijdelings te kunnen vervormen. De instapklep moet iets minder ver vervormen. De instapklep zit met een vast scharnier vast, om bij te dragen om de berijder binnen te houden.

Aan de achterkant zit een brede opening om de luchtstroom voor bij het windscherm goed te krijgen.

toegang tot de motor

of tot de andere, de Bosch motor

toegang tot het trapstel

Vervolgens is de kunststof motorkap op dit framepje gekit en met 2 boutjes vastgezet.

Klep met gasveer om hem dicht of open te houden.

Binnenkant na keus met zwarte lak afwerken. Daarna gaat de kabelboom met verlichting etc ertegen aan en daarna nog her en der wat vilt.

De Rohloffnaaf versteller zit links boven op het stuur. Dan kun je met duim en wijsvinger draaien en de kabes gaan naar de zijkant door een kettingbuis om vrij bewegen goed mogelijk te maken.

Zorgen dat de kabels niet bij ketting en stuurstangen kan komen.

Voorlampen, toeter en rinchtingaanwijzers monteren. Richtingaanwijzers zijn niet moeders mooiste, maar wel brommer gekeurd. Als u er een weet met brommerkeur en wat mooier van vorm, houden wij ons aanbevolen. hebben we inmiddels.

Achterlicht met richtingaanwijzers monteren.

Achtervork met Rohloff-naaf monteren. Of een andere naaf indien van toepassing.

Her en der zachte kant van klittenband aanbrengen tegen rammelen.

Afdekplaats monteren.

Achterwiel beschermkap monteren. Hiervan volgt nog een verbeterde versie die bestaat uit 2 delen. Dan kan men onderweg een klein stuk verwijderen om een afgesprongen ketting er weer op te leggen.

 

Veel prezier ermee!

 

 

home