O. a. de Bafang 350 Watt Middenmotor als tandemmotor

In onze ontwikkeling om een goede snelfiets te maken moetsten we ons af en toe noodgedwongen verdiepen in "standaard" componenten. Een deel daarvan vind u hieronder. Wat wij willen is erhelaas van niet of we krijgen het niet. Hieronder bevindingen die we tot heden hebben met de motoren. Dit is vanaf dat we met de 4wieler bezig zijn. We vinden het nuttig om onze informatie te delen. Voor diverse producenten produceren we ook Bafang tandwielen. Zie hier het asortiment.

We zijn begonnen met de Bafangmotor (8Fun) 350 Watt middenmotor. Onderaan het laatste nieuws. Na 5000 km hebben we die omgebouwd naar 100! cranks. Losse komponenten, inclusief de motor zijn (nog) niet te koop bij ons. Dit systeem is ook toe te passen met de Bosch 25 km/h motor.

Eind 2014 heeft de motor het begeven. We wachten even met de 500 Watt motor als opvolger om die zelf te testen. Dat geloven we wel dat die het zal houden en die gebruiken we nu standaard. Zie onder wat u niet met de 350 Watt motor moet doen. In de tussentijd hebben we twee Heinzmann naafmotor getest die het beide begeven hebben. (Zie onder). We hebben de Bosch 25km/h middenmotor onder de zitting geplaats als test voor een beter zwaartepunt.

Als je een middenmotor pakt valt op dat ze niet symetrisch zijn en dat de afstand tussen de trappers (q-factor) zeer groot is.

Wat doen we dan. We maken een adaptor of wijzigen de hoofdkoker. Daarmee krijgen we ze weer in het midden van onze fietsen.

Als de q-factor te groot wordt. Zie restanten van de schoenzool (op de foto hieronder) van de wielkasten! Dan moeten we wat anders. We hebben al relatief platte en 155 lange cranks. Mensen op bukfietsen zullen geen last hebben van wielkasten. Maar wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat techniche overwegingen zwaarder wegen dan ergonomische. Het voelt niet prettig als je verder met je voeten naar buiten moet fietsen dan dat je loopt. Bij recordfietsen zie je dat de berijders steeds hogere vermogens leveren bij steeds smallere trapassen. Dat het lichaam het meeste vermogen leverd bij de wat smallere trapassen is volgens ons een belangrijke vingerwijzing om aan te nemen dat in dat gebied het lichaam optimaal funtioneerd. Wij vinden dat zo belangrijk dat we bij onze snelfietsen, die bedoelt zijn om 400 uur per jaar (15.000 km) te gebruiken liever geen risico willen lopen met knieën en heupen.

Bij de wielkasten komt je buitenkant van je vreef tegen de kast. Om dat te vermijden ga je met je voeten draaien en ze wat hoger op de pedalen zetten. Dat lijkt helemaal funest voor je benen. Na 100 km gefietst te hebben hebben we de boel omgebouwd naar het volgende. Wat u niet ziet dat deze motor in onze test 4-wieler Sunrider zit, waarmee we wat testen doen. Hij heeft het in elk geval al ruim 5000 km uitgehouden zonder onderhoud en zonder koeling in de neus.

 

 

Na enige tijd hebben we gewone trapas geplaatst waar de middenmotor normaal zit en de motor voor in de neus gezet. Dat gaat helaas ten koste van de bagage ruimte voorin.

We zijn eerst aan de slag gegaan om aan de rechter kant van het trapstel (39 T) naar trapas (49 T) van de motor. Op de motor zetten we dan een 75 T kettingwiel met ketting die direct naar de tussenas gaat. Dan hebben we minder gewicht en kettingbuigingen en het oogt eenvoudiger.

Door deze aanpassing is de mens machine interface weer een stapje beter. De optimale bennen cadans loopt nu vermoedelijk gelijk met het toerental waarbij het maximale motorvermogen ligt.

Na 750 km nog een keer de boel op de schop genomen. Motor 10 mm omhoog en het aantal onderdelen beperkt. Het kunststof spuitgietwerk vervangen door een alu trapashuis. Beter voor de warmte en minder kans op wandelen. Nu kunnen we 80 tands kettingwiel toepassen, om te kijken of we dan nog sneller kunnen. Het lijkt er niet direkt op, maar we kunnen nu ook de enerlaatste versnelling van de Rohloff naaf gebruiken bij kuissnelheid. Met storm mee en brug af kunnen we nu de 66 km halen met gewoon snel meetrappen in de grootste versnelling.

 

Na 5000 km omgebouwd naar 100 mm cranklengte en 24 tanden om te kijken hoe dat voelt. Wat in elk geval mogelijk is om de Q makkelijk een cm smaller te maken, omdat de enkels niet meer in de buurt van de crank komen. Je kunt je hakken dus desgewenst meer naar binnen draaien. Hiermee willen we testen of we op een prettege manier nog steeds ons vermogen over kunnen brengen. Minder buiging van de heupen, zodat sleutels en portemonee in broekzakken van normale broeken minder last veroorzaken. Tevens zou de neus boven en onder aanzienlijk lager kunnen worden gebouwd en besparen we ook nog een paar cm boven de knieen. Het is trouwens niet evident dat de meest geschikte plaats van het trapstel zit waar je met licht gebogen been op de uiterste plaats zit. (zoals je normaal je trapstel afsteld). Na een paar weken de test met de 100mm cranks afgebroken omdat de motor het begaf en het toen even beter uitkwam om een andere rondsligerend trapstel met 140mm crack te pakken.

Na ± 5800 km hoorde ik wat onprettig geluid en na een paar minuten kwam er geen vermogen meer uit en rook het verdacht. Zie hier het resultaat.

Weggesmolten isolatie.

Vermoedelijk verdampte en neergeslagen isolatie van wat wikkelingen.

Dit is het resultaat van een zwaar mishandelde motor. Het resultaat valt ons mee, al is deze 350 W motor voor ons nu wel afgevallen. Mechanische slijtagewas nog nauwelijks zichtbaar. De motor is ingebouwd geweest in een afgeschermde neus en heeft dus weinig koeling van de lucht gehad. Hij heeft de geest gegeven bij ongeveer 5 graden buitentemperatuur, terwijl hij de afgelopen zomen gewoon heeft doorstaan. Er is altijd vol vermogen mee gefiets op ongeveer 45 km/u. Vol vermogen betekende dat er 650 Watt uit de accu komt. Er is weinig geschakeld, waardoor de motor ook maximaal moest werken bij lage toeren. Ons advies bij de 350 Watt motor. Minder dan 10 % van de tijd de turboschakelaar gebruiken. Enige luchtkoeling toepassen. In lage versnelling wegrijden. Voor onze uitgeleverde snelfietsen zullen we met de nieuwe 500 Watt Bafang motor, met 1050 Watt opgenome energie gebruiken. Die regelen we terug tot ongeveer 600 Watt (16A).

In 2014/begin 2015 zijn er meerdere 500 Watt Bafang motoren verkocht waarvan de controler binnen honderden km's het heeft begeven. We zijn niet te spreken over comunicatie van Bafang hierover en ook niet over de service en garatie die diversen kanalen geven. Eind juni 2025 hebben we een 500 W moter naar Bafang Europe opgestuurd en nooit meer terug gekregen. "Vervanging van de controler zou geen probleem zijn in anders zouden we een hele motor krijgen". Aldus Bart van den Boom. "Komt volgende week, is van Nederland naar Duitsland onderweg, is hij er nog niet? Hij is opgestuurd, Als je mogen terugbelt krijg je het trekking nummer,...... "Bart is niet meer verbonden aan ons" aldus Jack Brandsen met wie de comunicatie nu verder verloopt. "ik ben nu op vakantie, maar ik stuur een mailtje naar de zaak, ja we zitten midden in een verhuizing naar Nederland, Het Kontract wordt vandaag nog getekend, als het goed is. Ja, 3 maanden is wel heel lang voor 1 motor. Of het mensen zijn die het niet kunnen of niet willen weten we niet maar mijn motor is wel foetsie. Exit Bafang Europe.

 

 

 

Van eind 2014 tot begin juni 2015 bebben we twee Heinzman motor uit Duitsland geprobeerd. Beide binnen 2000 km buiten werking. Op de eerste heeft men eindelijk na twee maanden eindelijk bericht gegeven. De moter heeft binnen de 2000 km bij normaal velomobielgebruik door mij waterschade opgelopen. Dat is dus??? geen gerantie. En blijkbaar heeft mijn manier van inbouwen hun ook niet bevallen. Exit Heinzman! Bij de tweede lijkt het aan het display (niet Heinzman) te liggen. Deze zit als tweede motor (als reserver en bij glad weer missschien) in mijn vierwieler.

Heinzmann schreibt"Folgende Punkte haben wir bei der Überprüfung des Motors festgestellt:

1) Funktionsprüfung: Motor dreht nicht, Error 02 Hallsensorfehler
2) Motor wurde von außen durch den Kunden manipuliert, was einer bestimmungsgemäßen Verwendung widerspricht:
a. Es wurden alle 120° jeweils 2 Radien im Außendurchmesser hineingefräst
b. Die Speichenlöcher wurden aufgebohrt, was zu einer Materialschwächung führt.
c. Es sind keine Speichenabdrücke in den Speichenbohrungen zu erkennen, dafür aber Abdrücke von Unterlegscheiben oder ähnlichem.
3) Die Achse ist leicht verbogen.
4) Die schwarze Lackierung ist großflächig „aufgequollen“.
5) Die Befestigungsmuttern auf den Achsen sind korrodiert und laufen schwergängig.
6) Der Freilauf läuft schwergängig und ist korrodiert.
7) Die Kunststoffkabeldurchführungsdose ist in Bezug zum Ankerträger verdreht.
8) Der Schrumpfschlauch ist aufgerissen.
9) Im Inneren sind die Lagergehäuse, der Stator sowie die Kugellager großflächig korrodiert. Korrosionsspuren sind auch den Hallsensorplatinen zu erkennen, was ggf. die Ursache für den Error 02 Fehler sein könnte.
10) Die Isolationsspulenkürper sind ebenfalls oberflächlich aufgequollen.
11) Das Signalkabel zeigt äußerlich eine leichte Quetschung.

Motor hat Wasserschaden , daher keine Gewährleistung."

 

Nu maar een paar weken fietsen met de Bosch 25 km/u onder de zitting en dan zien we wel verder. Zie hier voor wat info en foto's. O.a. met de 45 km Bosch motor. Al 25000 km. Eind 2020.

 

home Alligt