Snelfiets.nl

Een snelfiets, de e-Sunrider, een velomobiel met elektro-aandrijving en brommerkeuring, van Alligt. Door de hogere snelheden die met deze fietsen gereden wordt zijn we extra aan het denken gezet over veiligheid. Daarom verkopen we in Nederland alleen vierwielige Sunriders met brommerkeur. Op de pagina velomobiel veiligheid gaan we daar uitgebreid op in.

Kees Rookus

Gelukkige snelfiets-bezitter Kees Rookus in zijn snelfiets

Wat is een snelfiets?

Een snelfiets is een fiets met trap-ondersteuning en brommerkeur. Door de combinatie van uw eigen spierkracht en elektro-aandrijving kan men tot wel 45 km/uur fietsen! Omdat hij sneller kan dan 25 km/uur, is de snelfiets juridisch gezien een brommer en dus als brommer gekeurd. Alleen op de elektromotor van 350 Watt, kan hij ongeveer 35 km/uur. Een snelfiets kan een velomobiel zijn, een ligfiets of een gewone fiets.

Deze pagina is toekomstgericht en kritisch. Niet alles wat hier staat wordt vandaag al toegepast. Somigen zaken zijn op korte termein te realiseren. Andere zullen nog wel een genaratie op zich laten wachten. Her en der een open deur, her en der ver voor de muziek uit.

Alligt begrijpt de mensen goed die met een elektrisch ondersteunde fiets harder fietsen dan de toegestaane 25 km/uur fietsen, want het fiets zo lekker, maar illegale snelfietsen verkoopt Alligt niet omdat we legale produkten maken en verkopen en daar onze handen al vol aan hebben.

Een trapasmotor op de binnenschaal van een opengewerkte Sunrider.

aerorider

Aerorider snelfiets

 

Diversen

 

Wij hopen dat beleidmakers die fietspaden en snelfietspaden onwerpen met de Snelfiets voor de geest verder komen. Dezen willen wij ook graag wijzen op De Rechten van de Fietser. Liefst vandaag nog ingevoerd.

 

We willen graag drie categoriën om (mee) te fietsen.

1) Fiets met maximaal 100 Watt extra vermogen of fiets met maximaal 250 Watt extra vermogen en 25 km/uur snelheidsbegrenzing. Zonder verdere regels. Vermogen gemeten naar wat effectief op de weg komt.

2) Snelfiets met maximaal 250 Watt extra vermogen. Met lichte regels voor keuring. Bij een snelfiets zou de constuctie en/of houding enige bescherming (zoals een velomobiel heeft) moeten bieden of een helm verpicht stellen bij een open fiets. Vermogen gemeten naar wat effectief op de weg komt. Deze groep fietsers zou zich moeten houden aan de snelheidsregels die ook voor brommers gelden.

3) Brommer. Met lichtere regels voor keuring dan als het gaat om kleine aantallen per model (bijvoorbeeld minder dan 30/jaar). Zoals de Duitse prototype goedkeuring.

Deze categorien bestaan nog niet binnen Nederlandse en/of Europese regels. De waarde van deze categoriën ligt in de inovatie die daaruit voortkomt. Afhankelijk wat er dan onstaat kan men dan best met aanvullende regels komen als uit de praktijk dan blijkt dat er ongewenste effecten ontstaan.

Veiligheid in het verkeer van velomobielen 

Nieuwe transport middelen vragen in historisch perspectief vaak lange aanpassingstijden van berijder en omgeving. Als velomobilist ben je kwetsbaar en een goede voorbereiding daarop is een goede zaak.

Meer over veiligheid en velomobielen vindt u hier. En een beetje hieronder.

In de basis genomen vinden wij velomobielen en snelfietsen, in de vorm van velomobielen veilig. Ze zouden op een of andere wijze beter geschikt gemaakt moeten worden om de Elandproef goed door te kunnen komen. Wij testen op dit moment een vierwieligge Sunrider. Deze is stukken stabieler dan zijn driewielige broertje. Zie hier voor wat meer info hierover.

Velomobielrijders raken echter vaker betrokken bij ongelukken dan gewone fietsers. Maar een velomobilist raakt weer minder snel gewond door de extra bescherming en de liggende houding dan een fietser.

Een gemiddelde fietser levert 10 dagen van zijn leven in, in verband met ongelukken, maar krijgt er meer dan een paar honderd voor terug in verband met een betere gezondheid.

Wat in elk geval al vast te stellen is, is dat velomobielen zeldzaam zijn in het verkeer en dat andere weggebruikers er daarom niet aan gewend zijn. Daarom zegt men vaak dat velomobielen slecht zichtbaar zijn, terwijl zij bijvoorbeeld een lage sportwagen of een klein kind niet over het hoofd menen te zien. Iedereen die tegen velomobielrijders zegt dat ze slecht zichtbaar zijn heeft ze gezien. Het gaat blijkbaar om wat anders. Dat is dat ze niet passen in het verwachtingspatroon dat mensen hebben. Daarvoor zijn er vermoedelijk enkele honderdduizenden nodig, als je naar de motorrijders kijkt, die en de winter veel vaker over het hoofd wordt gezien dan aan het einde van de zomer. En zij zitten vaak hoger dan de automobilist.

Denken dat je gezien wordt is het gevaarlijkste. Een gele velomobiel met berijder die denkt dat hij goed zichtbaar is, is veel kwetsbaarder dan een zwarte velomobiel met berijder die denkt dat hij niet gezien wordt.

Het grootste deel van wat buiten de velomobielrijder zelf ligt is dat velomobielen niet in het verwachtingspatroon van andere verkeersdeelnemers zitten. Daarom zijn brommer- en motorrijders ook vaak de klos. Dus defensief rijden en een veilige velomobiel kopen is het enige wat de berijder kan doen. Op langere termijn kan hij bijdragen aan diversiteit van vervoersvormen en daarmee zorgen dat hij wel in het verwachtingspatroon komt te zitten. Er zijn, of komen binnenkort rechtopfietsen met brommerkeurmerk. Ook snelfietsen dus. Als het woord "snelfiets" ingeburgerd raakt heeft dat ook invloed op het verwachtingspatroon. Vermoedelijk zit taal in het onderbewuste genesteld en heeft dus invloed op het verwachtingspatroon.

Veiligheid is een belangrijk thema bij snelfiets-velomobielen. We zijn er van overtuigd dat velomobielen waarin een gezonde fanatieke fietser de 50 km/uur kan halen, veiliger zijn dan gewone rechtop-brommers en scooters die 50 km/uur rijden. De liggende houding en de veilige stroomlijn zijn hiervoor verantwoordelijk.

Door de vorm van de velomobiel meer aan te laten sluiten bij andere vervoersvormen worden ze veileger. Veiliger door lichten voor overdag toe te voegen. Veiliger door velomobielen toegankelijker te maken. Zodat men aan de gebruiker geen atletische kwaliteiten meer toedicht. Veiliger door een betere naam. De naam snelfiets geeft in tegenstelling tot de naam velomobiel, goed aan wat men moet verwachten. Een wat snellere fiets.

Veiliger door minder afleiding in de fiets. Veiliger door een rijder dusdanig te prikkelen en of juist te ontspannen, zodat het interessant is en blijft om veel te fietsen zonder dat er te grote risoco's worden genomen. Zorgen dat hij/zij zich veilig voelt bij stilstand.

Veiliger door de ernst van de verwondingen bij een ongeval wat kleiner te maken door toepassen van kreukelzones, van een extra binnenschaal en of airbags en of veiligheidsgordel.

 

Hoe ziet de ideale snelfiets er uit?

Wij weten het ook nog niet, maar hij is mooi, veilig en snel. Hij is mooi van binnen en van buiten. Je hoeft je niet in het zweet te trappen om snel vooruit te komen en biedt voldoende bescherming tegen weer, ander verkeer en loslopende honden. Je hoofd zit even hoog als een automobilist, maar je bent smal en slaagt voor de Elandproef. Je houdt je gezondheid op peil en het is leuk om in te rijden. In gebruik is hij stukken goedkoper dan je auto en rijdt op de zonnepanelen die op je dak van je huis liggen. En je buurman zou hem ook graag hebben.

Voor informatie over de produkten en producenten: Zie de links hieronder:

Kees Rookus, een enthousiaste gebruiker van de e-Sunrider die daarmee 50 km enkele reis woon-werkverkeer fietst.

Alligt ontwikkelt en bouwt fietsen met bescherming tegen weer en verkeer. Akkurad.com en Alligt zijn partners op vele vlakken. Alle Alleweders en ook de Sunrider kunnen via hun gekeurd worden als snelfiets. In Duitsland keurt men ze meestal met een zwaardere motor, omdat men daarmee ook vanuit stilstand de berg mee op moet kunnen. Dan is het gewoon een brommer met minimaal 500 Watt-motor, waarmee je zonder meetrappen de 45 km/uur al haalt. De snelfiets zit tussen de elektrofiets met tot 25 km/uur- ondersteuning en de brommer in. In nederland leveren we hem met 500 Watt-motor en alleen als veloquad. Omdat deze categorie formeel nog niet bestaat is hij gekeurd als brommer. Naar onze smaak net een te zware en dus dure keuring voor de snelfiets.

Sunrider veloquad

Sunrider drie en vier wieler velomobielvan Alligt

Aerorider.com Van de Aerorider (ondersteuning tot 45 km/uur en brommergekeurd) zijn er ongeveer 50 gemaakt de afgelopen 10 jaar.

Technische punten voor de toekomst

We denken met de volgende snelfiets-onderdelen een betere snelfiets te kunnen bouwen. Als u deze maakt, laat het ons weten! De snelfietsen maken we zelf al en zijn daar de komende tientallen jaren nog mee bezig. Als u een velomobiel van ons in licentie wil bouwen werken wij daar graag aan mee, dan gaan wij weer verder om een volgende voertuig te ontwikkelen en te maken.

Ook voor de zaken die we zelf maken is er nog veel werk aan de winkel en werken we hard om snelfietsen te maken die door de vorm en funktie beter aansluiten bij de massa. Ook het inzicht dat je de soort, snelfiets zou kunnen noemen is hiervoor mogelijk een belangrijke stap.

Snelfiets onderdelen

Versnellingsoplossing: Door de grotere acceleratie door het extra vermogen is er meer behoefte aan grotere stappen, zodat je niet te snel achter elkaar hoeft te schakelen. Maar wel enkele kleine stappen rond de gekozen kruissnelheid. Hij zou schakelbaar moeten zijn bij 350 Watt. We denken aan een versnellingsnaaf met 350% bereik en met een derailleurversnelling met 3 kettingwieltjes (20, 22 en 25 tanden), maar u mag het ook anders oplossen. En graag goed af te schermen tegen vuil. De 14-versnellings Rohloffnaaf is nog niet zo slecht, maar voldoet niet goed genoeg. En als bonus mag u er nog een rem en een achteruit bij doen. Voor de achteruit hebben we al een goed idee met vrijlooplager op het achterwiel, maar dat gaat nog te koste van de rembevestiging op de naaf. En nog een tweedeoplossing met een versnellingsbak (niniatuurversie van wat in de auto zit) met tandriem aandrijving naar het achterwiel. Met een freewheel in te versnellingsbak die uitschakelbaar is voor de achteruit. Bijde ideeen aangedragen door onze klanten en zijn vrij te gebruiken.

Aandrijfmotor: We willen graag automatische ondersteuning tot 350 Watt zonder dat deze de aandacht afleidt van het verkeer. Dus één met krachtsensoren en dus zonder gashandel. Een trapasmotor bijvoorbeeld met krachtsensoren in de trapas en toerental tot 100 omw/min (nodig bij 140 mm cranks) en een soepele vrijloop, zodat je goed kunt fietsen als de stroom op is. Simpele bediening (aan/uit en laag/middel/hoog gebruik) en simpele aanduidingen met ledjes (aan/uit, laag/middel/hoog en accu vulling). Een indicatie of het rendement van de motor hoog of laag is. Het rendement hangt sterk af van het toerental van de motor. Daarom is het van groot belang voor de actie-radius om in de goede cadans te trappen. Deze bediening hoort op het dashboard en niet op het stuur. Voor ons als producenten zou de software toegankelijk en aanpasbaar moeten zijn of geschikt te zijn of worden gemaakt voor snelfietsen. En graag nog eenmaal hetzelfde met 600 Watt voor bergachtig terrein. U hoeft van ons de trapasmotor niet geschikt te maken voor kettingaandrijving. Een trapasmotor-generator met elektro kabel naar motoren in één of meerdere wielen is ook ok. Dus iets wat hier op lijkt! Maar dan met vier wielen en een dakje.

mando footloose

Nog een andere producent gevonden.

http://bike2.dk

bike2.dk

 

Veiligheidsgordel: Graag een vierpuntsgordel die geschikt is voor de lighouding en fietsen.

Fiets airbag, een voorbeeld van Hovding. graag ook geschikt voor velomobielen.

Verlichtingsset: Daglicht, nachtlicht, richtingaangevers, remlicht, dashboardlicht en GPS-snelheidmeter. Dit alles met losse accu, danwel een hoeveelheid stroom die over is als de ondersteuning er al mee stopt om ruimschoots thuis te komen (twee uur). De claxon hoort hier ook bij, graag met een universele toon voor alle snelfietsen.

Fietsers zijn de moeite waard.

Foto van fietsersbond van de fietsrotonde Hovenring in Eindhoven.

 

home Alligt, de redactie van deze pagina