SCULPTURAL FELT INTERNATIONAL

We felt like crossing borders...

Grensoverschrijdend vilt...

 

Concept

Een wereldwijd reizende viltexpositie met werk van internationale toppers. Het werk gaat niet alleen landsgrenzen over, maar ook de technische grenzen van traditioneel vilt door combinaties met andere technieken, vormen en/of materialen. De deelnemers conformeren zich niet aan gangbare technieken in vilt, maar verkennen mogelijkheden van andere technieken, materialen en hulpmidelen. Ze hebben grenzen overschreden richting andere disciplines zoals bijvoorbeeld beeldhouwkunst, keramiek, grafiek, design of hebben vilt gemixt met digitale technologiën. Het geëxposeerde werk benadrukt innovatie in vilt en toont diversiteit, orginaliteit en kwaliteit.

 

Klik hier voor de recentie van de Leeuwarder Courant

click here for English

 

Hieronder een impressie van het werk van onze expositie. In totaal waren er ongeveer 75 werken te zien. De exposities vonden plaats in 2014 en 2015. Zie ook op Facebook.

BESTEL HIER DE CATALOGUS

catalugue Sculptural Felt International

Onze engelse catalogus heeft een bijlage met daarin de

nederlandse vertalingen van de teksten. Deze is nog steeds verkrijgbaar.

 

 

Sara Owens-Sculptural felt internationalAnita Larkin-Sculptural felt internationalChun-Im Kim-Sculptural felt international

Jantine Koppert-Sculptural felt international

Stephanie Metz-Sculptural felt internationalKitty Korver-Sculptural felt internationalJenne Giles-Sculptural felt international

Rebecca Howdeshell-Sculptural felt international

Marjolein Dallinga-Sculptural felt international

 

Meiri Ishida-Sculptural felt international

Hiroko Sato-Pijanowski-Sculptural felt international

Keiko Mizoguchi- Sculptural felt international

bijgewerkt op 8 november 2017

 

De uitgenodigde kunstenaars zijn uitzonderlijk in hun vakgebied, veel van hen hebben hun werk niet eerder tentoongesteld in Nederland en Australië.

 

Anita Larkin AUS www.anitalarkin.com
Stephanie Metz USA www.stephaniemetz.com
Keiko Mizoguchi JAP Keiko
Chung-Im Kim CAN www.chungimkim.com
Kitty Korver NL www.kittykorver.com
Marjolein Dallinga CAN www.bloomfelt.com
Meiri Ishida JAP www.meiri-ishida.com
Jantine Koppert NL www.jantinekoppert.com
Rebecca Howdeshell USA www.rebeccahowdeshell.com
Hiroko Sato-Pijanowski JAP www.hirokosato-pijanowski.com
Sara Owens USA www.saraowens.net
Jenne Giles USA www.jennegiles.com

Hier een link naar de facebookpagina.

Organisatie in nederland: Stichting Scuptural Felt International

Kitty Korver (curator)
Leo Visscher

Herorganisatie exposities Australië:

Anita Larkin

 

"Filmpjes over kunstenaars en hun werk"

 

 

 

 

 

Sculptural Felt International

 

Kunstenaars:


Chung-Im Kim, Canada
Chung-Im Kim werkt met industrieel vilt. De driedimensionele oppervlakten in haar wandobjecten komen tot stand door nauwkeurige bestudering en beheersing van materiaalgedrag door 2Dbeelden gecombineerd met 3D vormen. Ze combineert digitale en traditionele technieken.

Rebecca Howdeshell, USA
Rebecca Howdeshell gebruikt industrieel vilt, onbewerkte wol, papier en ander materiaal dat refereert aan archeologie, geologische gebeurtenissen, organische en geometrische vormen, structuren en lijnen. Ze creëert kunstwerken met laag-reliëf met de naaimachine en met de hand om textuur te creëren.

Kitty Korver, Nederland
Kitty Korver creëert schaalvormen uit dikke lagen wol die zij natvilt. Ze snijdt reliëf in het oppervlak van de schaal en maakt met behulp van prikvilten grafische beelden of gebruikt fijngevoelige wolvezels om een beeld te creëren. Haar werk vertelt over onze kwetsbaarheid en onze kracht.

Stephanie Metz, USA
Stephanie Metz gebruikt de techniek van naaldvilten om driedimensionale beelden te creëren die verhalen over de manier waarop de mens de natuurlijke wereld manipuleert. Haar gebruik van de geprikvilte wol geeft blijk van de unieke sculpturale en conceptuele kwaliteiten: Als beeldhouw- materiaal is wol zowel pluizig en zacht als ook stevig en bouwend. Het draagt lagen van associatieve vooroordelen en aannames. In haar ‘Teddy Bear Natural History’- beelden presenteert ze zowel koel wetenschappelijke maar knuffelachtige anatomische exemplaren van teddyberen – kompleet met scherpe hoektanden- die de menselijke verwaandheid laten zien dat de natuur kan worden getemd.

Anita Larkin, Australie
Anita Larkin maakt sculpturen van gevonden voorwerpen en vilt zo dat ze een gebruik suggereren. Door grenzen tussen ambacht en kunst te overschrijden brengt ze eeuwenoud textiel samen met modern afval. De natuurlijke eigenschappen van vilt spreken metaforisch over menselijke onderwerpen binnen haar conceptuele werken die vaak het hedendaags nomadische bestaan onderzoeken en miscommunicatie en identiteit aankaarten.

Marjolein Dallinga, Canada
De natuurlijke wereld inspireert me: de geluiden, het gevoel en de aanraking, de texturen en vormen. Mijn werk is geïnspireerd op gevoelens, gedachten en dromen. Sinds een aantal jaren probeer ik dit warme en wollige materiaal te vormen, vouwen en snijden door het proces van vilten. Gedurende dit proces vindt er een metamorfose plaats van een verzameling van losse kleurrijke vezels in een stevig en sterk textiel. ‘Voel de angst en doe het toch maar’ is een onderliggende emotionele energie die me aandringt om vormen uit wol te creëren. Het is niet zozeer een visuele of intellectuele motivatie maar meer een onderbuik gevoel. Hoewel sculptuur meestal wordt gezien als iets statisch zie ik het meer als beweging, de beweging van wol van vezel naar vilt. En zolang er beweging is, is er leven.

Sarah Owens, USA
Sarah Owens is geïnteresseerd in vormen die ontstaan uit processen, zoals in de evolutie, en ze gebruikt vaak de evolutie als een metafoor voor haar creatieve proces. Ze schetst liever direkt in het materiaal dan dat ze de ontwerp- en uitvoerfases uit elkaar haalt. Ze is gefascineerd door de verzamelde geschiedenis van subtiele aanpassingen die verborgen liggen in de uiteindelijke vorm.

Jenne Giles, USA
Wol is een zeer dankbaar medium, zij het geheel onverwacht. Ik had de behoefte aan een nieuwe kunstvorm en "ontdekte" het potentieel van wol door toeval. Het ontdekken van de artistieke mogelijkheden van vezels opende de deur naar een groot domijn van nieuwe technieken en materialen. Maar ook opent het een venster naar nieuwe ideeën en heeft het een rijk verleden. Na bijna een decennium dagelijks daarmee gewerkt te hebben, blijf ik het gevoel hebben dat de ervaring nieuw is en dat ik al doende leer. Toen hem werd gevraagd om zichzelf te beschrijven, deed Marcel Duchamp de beroemde uitspraak "Je suis un respirateur" Ik zou mezelf omschrijven als "Ik ben een leerling". Het werken met vezels in de kunst zorgt voor een voortdurend uitdagende, steeds veranderende reis in het leren.

Keiko Mizoguchi, Japan
Zij maakt sieraden met het beeld van planten en bloemen voor ogen. Door gebruik van twee door elkaar gemixte kleuren in het proces van het vilten ontstaat er een gelaagde kleur. De vorm wordt gemaakt door het combineren van kleine zakjes en velletjes in traditionele technieken.

Jantine Koppert, Nederland
Jantine Koppert vindt inspiratie in de natuurlijke wereld en landschappen om ons heen om haar beelden te creëren. Industrieel vilt geeft haar de mogelijkheid om kleur en lijn te combineren in haar sculpturale werken.

Meiri Ishida, Japan
Meiri Ishida creëert sieraden gemaakt van schijfjes van industreel vilt geombineerd met zilver en plexiglas. Ze maakt delicate kleurlagen van met hars behandeld vilt. De hardheid van het materiaal maakt het mogelijk om sculpturale vormen te creëren en geeft het een draagbare functie. Ze geeft uitdrukking aan de kleurrijke en humorvolle wereld met dit materiaal.

Hiroko Sato-Pijanowski, Japan
Dat leven is als een droom, en dat op een zekere dag het licht van mijn leven uitgaat. Ik begon een analogie te zien in het materiaal papierkoord: het is als de lengte van iemands leven, er is een begin en een eind. In tegenstelling tot zijn fragiele uiterlijk en draadvorm creëren de metallic kleuren van het papierkoord een illusie van sterkte en duurzaamheid. Een illusie gelijk aan die waarin wij een groot deel van ons leven leven. Tijdens het maken van mijn papierkoord sieraden, realiseerde ik dat vorm een betekenis kan hebben die door gaat voorbij zijn meer abstracte schoonheid. De contrasten tussen dit organische materiaal en zijn onnatuurlijke metallic kleur en tussen de traditionele toepassingen van papierkoord en deze abstracte ontwerpen geven commentaar op de evolutie van de positie van de mens in het universum. We zijn deel van de natuurlijke wereld en van een historische en culturele wereld die we zelf maken.’

 

Voor meer informatie over de sculptural felt international expositie: cornish@zonnet.nl