Alligt

Over ons

 We hebben een apparte engelstalige websit voor al onze wielen. cargobike-wheels.com

 
Dit bestaande spuitgegoten composiet fietswiel is gemaakt om relatief hoge zijdelingse krachten te weerstaan én geeft ruimte aan remmen en of stuurelementen “in” het wiel. Het lijkt iets meer op een wiel van een auto en iets minder op dat van een ouderwetse fiets.

Hier een fimpje van Velove.se die de wielen gebruiken in hun transport fietsen.

We garanderen onze wielen tot een maximale druk van 5 bar bij een 47 mm brede/hoge band (bij voorkeur geen vouwbanden). De belasting per wiel mag maximaal 65 kg zijn. Zowel vertikaal als horizontaal. Het wiel mag wat ons betreft op voertuigen met een maximum snelheid van 50 km/uur. Temperatuur tussen -25 en +60 graden Celcius. Let op dat bij hoge temperaturen de bandenspanning oploopt door de verwarming. De wielen worden door Velove gebruikt op transport fietsen die samen met berijder en bagage tot 400 kg kunnen wegen. Dat is 100 kg per wiel wat tot op heden goed gaat. Zij rijden tot maximaal 25 km/h.
Podbike.com heeft ons wiel volgens ISO 4210-7 Appendix A getest. Zij hebben ook meegewerkt aan het wiel zoals dat er nu is. De test schrijft 750.000 klappen voor. Podbike heeft 1,52 miljoen klappen uitgedeeld met 65 kg op het wiel. De druk van de band was 4,5 bar. Zij hebben het ook getest met zijdelingse belasting. Dat leverde ook geen brokken op. Het wiel is inmiddels ooktot tevredenheid door een andere gebruiker getest tot 105 kg incl. schuine belasting van 15 graden.

Hierboven een sumulatiefilmpje van Podbike waar onze wielen mooi tot hun recht komen.
We hebben op 1 februari 2017 een Arburg 400 tons spuitgiet machine getest. Als testobject hebben we het wiel genomen en PA 66 met 60% glasvezel. De machine produceerde extreem constant. De standaard deviatie was 0,2 cm3. Wat inhoud dat de wielen binnen een tollerantie van 1 gram zitten. Begin 2019 hebben we de ontluchting en koeling van de matrijs verbeterd om een nog beter proces te verkrijgen.
Onze wielen worden nu, sinds half 2017,op een Arburg gemaakten het voldoet nu om af en toe een steekproef te nemen. De machine houd per wiel data bij en geeft een seintje wanneer hij buiten het goedgekeurde gebied loopt.
We moeten, gedurende de komend jaren nog uitvinden hoe we de steekproef moeten testen om een goede relatie te krijgen met de praktijk die we willen hebben. De grote vraag is als we een kortstondige testdruk uitoefenen van bijvoorbeeld 14 bar en constateren dat dan het wiel heel blijft. Weten we dan ook zeker dat hij het 5 jaar uithoud binnen de randvoorwaarden die we boven hebben gegeven. We denken over een gekombineerde testopstelling na om bijvoorbeeld binnen 1 maand, 5 jaar levensduur te kunnen simuleren.
In Januari 2018 hebben we een aantal wielen kapot terug gekregen met allemaal dezelfde kwaal. we hebben een uitgebreide studie naar allerlei oorzaken gedaan. De meest waarschijnlijke oorzaak is een scherp hoekje bij de overgang van de spaken naar de velg. Deze hebben we inmiddels in de matrijs aangepast en hebben we een nieuwe serie wielen laten maken. Deze wielen zijn na wat korte eerste testen enkele tientallen procenten sterker. Dat betekend dat de spanningen nu beter verdeeld worden.

Ook aan de binnenkant van het velgbed hebben we het wat glooiender gemaakt. Links de nieuwe versie.

Onder de nieuwste versie.

Het wiel kan worden vastgezet op de 10 gaten op een steekcircel van 130 mm. Ook is hij geschikt voor diverse fietskarren, bakfietsen en andere vervoersprodukten.

Het materiaal is PA 66 met 60% glasvezel en weegt 820 gr. Maximale bandendruk bij een 47 mm brede band is 5 bar. Op de pagina Allrider.nl kunt u de 3d tekeningen, een dxf tekening met hoofdmaten en een paar 3d-PDF downloaden. Ze zitten samen in één gezipte map. Dit is de tekening van de eerste versie van het wiel!

En hier een overzicht van alle adaptors voor de Sunrider veloquad.

Voor wielen/banden combinatie is er in elk geval een maatgevende test. Als het die test overleeft denken we zeker te weten dat het wiel in andere situaties het ook houd, inclusief gebruik over vele jaren. Die test is relatief eenvoudig en redelijk goed reproduceerbaar. Met een vastgestelde bandendruk in een vastgestelde band, Bijvoorbeeld 4 bar met de Schwalbe maraton plus 406-47, in een vierwielig voertuig met een eigen massa van 90 kg en een berijder van 90 kg rond de 40 km/h rijden. Dan een scherpe bocht rijden waarbij je net niet op je kant gaat en dan maximaal remmen.
Dat is een zeldzame situatie, die wel eens voorkomt bij “normaal” gebruik. Dan heb je direct een kombinatie kracht op de velg/wiel die maximaal is.
De bandenspanning wil de velg uit elkaar persen. Trekkracht en buigmoment onder in de velg.
Door de bocht een buigkracht op de binnenste wang van de velg, waaraan de band loopt te trekken. (centrifugaalkracht) En een buigkracht op de spaken en naaf van het wiel. Nagenoeg het gehele gewicht van fiets met berijder komt op de twee buitenste wielen.
Door het remmen komt nagenoeg het gehele gewicht alleen op het buitenste voorwiel. Daarbij komt natuurlijk ook de remkracht.
Uiteindelijk zou je ook willen dat je de bovenstaande test doorkomt ook na 5 jaar en als je bandenspanning hoog is. Dat willen we natuurlijk gaag voorspellen binnen de termijn van 5 jaar. We hebben de matrijs in januari 2018 aangepast, omdat we erachter kwamen dat door de scherpe overgang tussen spaak en velg kruip toch leide tot een te korte levensduur. We gaan er vanuit dat we nu wel de vijf jaar halen. Over de vorige versie kunnen we dat niet garenderen. Iedereen met een ouder versie mag zijn kunststof Alligt wielen kostenloos bij ons inruilen.
Hypothese even uit de losse pols:

sinds dec 2018 hebben we een kunststof adaptor die aan de achterkant van het wiel gebruikt kan worden.
De wiel is bedoelt om zeer lang te fuctioneren in onze Sunrider veloquad zonder spaakbreuk en corrosie door zout. Sunrider veloquad is een 45 km/h voertuig met vier wielen. Andere manieren van besturing, vering en demping en remmen etc. komen daarmee een stapje dichterbij. Waardoor bijvoorbeeld een kortere draaicirkel mogelijk wordt bij ongewijzigde bouwbreedte. De spoorbreedte van onze achterwielen kunnen we waarschijnlijk een paar cm breeder krijgen, zonder er iets voor in te hoeven leveren.
Het wiel is een stijf wiel als je het vergelijkt met andere kunststof wielen. Ten opzichte van een klasiek wiel met 32/36 stalen spaken is het aanzienlijk slapper. Dat is een van de eigenschappen van kunststoffen. Meer flexibel, maar doordat het elastieser is gaat hij langer mee. Voor de veloquad leverd dit wiel een unike extra stukje veiligheid op. Als je hard door de bocht gaat buigt het wiel enigsinds door, terwijl als je rechtuit rijdt niets gebeurt. Door het buigen in een hard genomen bocht drift de fiets een beetje, waardoor je een duidelijke terugkoppeling krijgt dat je te hard door de bocht gaat. Dit is een vergelijkbaar gevoel als je met een slappere band hard door de bocht gaat. Dus je krijgt hier voordat je op je kant gaat een duidelijk signaal dat je wat aan de harde kant door de bocht gaat. Hieraan pas je je aan en je blijft weg uit het gebied waar het onveilig wordt. Hetzelfde gebeurt ook in je auto. Hier echter niet door de banden, maar door een vlakke zitting. Ga je te hard door de bocht dan moet je je goed aan je stuur vasthouden anders schuif je uit je stoel, of schuift je bovenrug opzij wat onprettig voelt. Ook een effective terugkoppeling om “normaal” rijgedrag te verkrijgen.

We willen erop wijzen dat dit wiel bedoeld is om meer ontwerpvrijheid te krijgen in het wiel en dat meede daarvoor éénzijdige bevestiging voor de hand licht. De meeste naven van fietsen, dit in tegenstelling tot bijna alle autovelgen, zijn echter nog ontworpen voor bevestiging aan twee flenzen waar dan de spaken aan zitten. Dat er diverse naven zijn die het zullen gaan begeven voor de normale levensduur berijkt wordt ligt voor de hand. We houden u op de hoogte van onze ervaringen.
Op dit moment, begin 2019, denken we na over een tweede matrijs voor een tweede kunststof wiel met een iets bredere velg, nog meer geoptimaliseerd voor cargo fietsen en de mogelijkheid om het wiel te kombieneren met een éénzijdig opgehangen naafmotor. Meld u vooral als u wensen in die richting heeft, zodat we zoveel mogelijk wensen mee kunnen nemen.

Scroll naar boven