Alligt

De Alleweder A10 / losse body

Het gaat nog even duren, maar het ei is gelegd.

De foto’s zijn van de Sunrider veloquad met een raamwerk erom heen om een 3d “scan” te maken. En een nieuwe foto voor de volgers:) van het beoogde zitje dat geïntegreerd wordt met de binnenkant. Het zit tussen het bestaande zitje van Alligt en het zitje van Podbike in. En in de schoot de beoogde doorsnede. De buitenkant, binnenkant en zitje worden als één deel gegoten.

De orderlijst staat onderaan.

Alleweder A10, een onverwoestbare body van Alligt voor velocars in 2026.
 
Het wordt een onverwoestbare body die op het einde makkelijk gerecycled kan worden. Voor een voertuig dat bij stevige wind niet zomaar weg waait door zijn minimale lege eigen gewicht van minimaal 60 kg. Hij zal meestal electrisch ondersteund worden en geeft bescherming tegen weer en wind. Waar je zelf, naar eigen behoefte, meetrapt. Hierin zit de kennis van Alligt met de Aleweder A4, A6 en Sunrider samen met de wens om een velocar te maken met trapgenerator. 
 
We gaan hem rotatiegieten. Eén van de voordelen van rotatie gieten is dat het makkelijk schaalbaar is. Als de eerste goed is maakt het daarna niet veel uit of je er 50 of 500 per jaar van wilt produceren.
 
Baanbrekend is dat Alligt deze body gaat verkopen aan andere producenten. Net zoals we veel onderdelen als wielen, zitjes en kettingrollen aan veel producenten verkopen. De herintroductie van de Alleweder A4 is zo goed bevallen dat we dit verder willen uitbouwen. Bij de A4 maken we tegenwoordig ook alleen body delen en doet Katanga samen met Passion-Velomobiel de rest.
 
Nu we het ontwerp klaar hebben moet het nog getekend worden. Daarna aluminium mallen maken. Daarna wat body’s maken om te testen. Dan pas de productie. Het wordt in de eerste plaats alleen de body die te koop is voor producenten en of echte zelfbouwers. We kunnen ons voorstellen dat producenten die de body bij ons kopen er ook een montage kit van gaan maken. Een gebruiker zal dan de body met alle onderdelen er bij krijgen die hij zelf moet monteren. Plan B is: Dat we zelf de onderdelen erbij gaan leveren. Het meeste hebben we al op de plank liggen, maar we kunnen ook niet alles doen.
 
De body gaat gemaakt worden van rotatiegegoten thermoplastisch materiaal. Het is in principe voor een vierwieler. Dus ontworpen voor een trapgenerator en 1 of 2 elektromotoren in 1 of 2 wielen en een accu. Maar, men mag er van ons ook een ketting aandrijving van maken. De keus is vrij. Om spatwater van de 4 wielen goed af te schermen zitten er vier losse spatborden bij. Die liggen ook al bij Alligt op de plank. Dat geeft net een leuk stukje ontwerpvrijheid. Het materiaal van de body is moeilijk te lakken. Ook stickers of andere zaken erop te plakken kan lastig zijn.
 
De bouwer moet er zelf voor zorgen dat hij voldoet een de wettelijke eisen voor gebruik op de openbare weg als de keus is om ook op de openbare weg te rijden. We zien het zo voor ons dat een zakelijke partij bij ons een container body’s besteld en die zelf met (deels) eigen onderdelen in hun land onder hun verantwoordelijkheid op de markt gaat brengen. 
 
De passieve veiligheid van de body is groot en de zichtbaarheid op de weg is goed. Voor ons is veiligheid in een paar steekwoorden; Elastische kreukelzones rondom. 4 wielen. Alle wielen laten zien en defensief rijden. Dus laten zien dat je een normaal mens bent met een gangbaar voertuig. 
Specificaties: onder voorbehoud
Geschikt voor mensen tussen 170 en 200 cm met normaal postuur.
Body van 100 % thermoplastisch recyclelbaar materiaal. 
Gewicht ten opzichte van een auto: extreem licht.
Gewicht ten opzichte van de lichtste velomobiel bodies: minimaal het dubbele.
Keus uit meerdere kleuren.
Inclusief 4 spatborden voor 20″ wielen.
Inclusief instapklep.
Inclusief dakje
Inclusief bagagestaart.
 
Richt prijs:
De body kost voor particulieren 2495,- inclusief btw. 
Voor zakelijke klanten die een volle container per ±18 stuks in 20 voet zeecontainer willen hebben, hebben we aangepaste prijzen. 
 
De prijsstelling is zo dat we de investering over 200 stuks terug verdienen.
Nieuw beoogd zitje tussen Alligt zitje en Podbike zitje in met in zijn schoot modeletje met beoogde doorsnede.
Voorinschrijving. (voor plan A, alleen de kunststof bodydelen)
 
We kunnen op eigen kracht naar verwachting over 2 jaar dit product op de markt brengen, maar we kunnen het ook eerder op de markt brengen als we tussen de 50 en 100 voorinschrijvingen krijgen waarbij men tot 1000 euro aanbetaald. Of één vriendelijke lening van tussen de 50.000 en 100.000 euro. Onze ambitie is om er minimaal circa 50 per jaar te gaan maken waarmee we dan een eventuele lening graag met ca 500 euro per body aflossen.
 
Even nog wat kleine lettertjes voor bij de voorinschrijvingen.
Alligt heeft oprechte intenties, maar is als eenmans producent ook kwetsbaar. Het is daarom een vooruitbetaling met risico.
Bij voorinschrijving met 300 euro krijg je 5 % korting.
Bij voorinschrijving met 1000 euro krijg je 10 % korting.
Je mag ook een donatie doen, die zullen we ergens in dit voertuig besteden.
Of een lening geven.
Als de wereld er dan heel anders uit ziet dan nu zou het ook kunnen zijn dat het niet doorgaat of substantieel anders wordt. Dan zullen we daar over communiceren en bijvoorbeeld het nog niet bestede geld terug storten, of later of met een aangepaste versie komen.
Als de eerste producten klaar zijn zullen eerst de losse bodies zonder componenten (instapklep, staart) geleverd worden. Verder geldt wie het eerst komt wie het eerst zijn body krijgt. 
 
Alligt zal voor plan B, indien nodig, er eerst 1 of 2 zelf afbouwen om de laatste noodzakelijke aanpassingen van de de diverse componenten (veerpoten, stuur etc.) te maken en testen. 
Een prijs hebben we hiervoor nog niet.
Mensen die een body hebben gekocht hebben het recht om de rest van de kit te kopen met dezelfde korting als die ze eerst hadden op basis van hun aanbetaling.
 
Nog te vermelden informatie die mogelijk relevant kan zijn: De techniek voor een 45 km/h voertuig, hopen we paralel te ontwikkelen. Maar ik zal hem niet de certificering in de EU in laten gaan door slechte regelgeving. We weigeren om een product te maken dat niet adequaat is door slechte regels. En als eenmanszaak kun je je geen papieren tijgers veroorloven. Dit geld trouwens alleen voor zover ik kennis heb van EU regels. Het zou in andere landen misschien wel kunnen of op basis van niet heel gangbare mogelijkheden binnen de huidige wet en regelgeving binnen de EU. Maar dat zien we t.z.t. wel. Ook is niet gepland om een “frame” in de body te plaatsen, maar voor 45 km/m moet er misschien wel metaal tussen alle wielophangingen zitten. Daar is dan plaats voor.
voorbeeld van wiel buiten de body met spatbord voor en achter.
beoogde doorsnede bij stuurhandels

Orderlijst A10 body

001   Paul F (A4-387)       Nederland

002    Alligt                       Nederland

003   Alligt                        Nederland

004   Alligt                       Nederland

005   Alligt                       Nederland

006   uw naam                land

Foto boven 

beoogde doorsnede bij stuurhandels.

Foto hiernaast de spantborden, waarmee je de wielen met ±max 55 brede band (deels) buiten het voertuig kunt plaatsen.

Spatbord
Scroll naar boven