Kennisbank
Spuitgieten
Onderdeel | sinds |
Trapashouder 68 mm breed | 2006 |
Kettingrol 68mm 15 T | 2009 |
Zitje | 2009 |
SA kabelstop | 2009 |
Bevestiging hoofdsteun | 2010 |
Accu-koffer | 2013 |
Kettingrol 100mm 23 T en draagrand | 2014 |
Kettingrol 84 mm met draagrand | 2015 |
20″ wiel CBW1 (406-27) | 2016 |
Kettingrol 50 mm met draagrand (twee verianten) | 2016 |
spider/adaptor voor CBW1 wiel | 2019 |
Kettingwiel 70 Tanden met 2 randen | 2020 |
cargobikewiel CBW2 20″ (406-35) | 2021 |
Trapashouder 52 mm breed | 2021 |
Trapashouder klemmen | 2021 |
cargobikewiel CBW3 20″ (406-35) voor motor binnenin | 2021 |
Trapashouder 52 mm breed | 2022 |
Trapashouder klemmen | 2022 |
cargobikewiel CBW5 20″ (406-50) met 4/100 opname | 2023 |
cargobikewiel CBW5 Hibride 20″ (406-XX) met 4/100 opname (voor aluminum velg met breedte XX) | 2023 |
Kettingrol 88 mm voor 9 mm dikke ketting | 2023 |
cargobikewiel CBW51 Hibride 20″ (406-XX) met 5/60 opname (voor aluminium velg met breedte XX) | 2023 |
Voor beschrijvingen van bovenstaande onderdelen zie hier en voor prijzen zie hier.
We vervangen regelmatig onderdelen die we voorheen op een andere wijze zelf maakten of kochten door eigen spuitgietprodukten. Doordat we ze eerst zelf maakten en of gebruikten hebben we genoeg kennis (technisch en commercieel) over de onderdelen om ze te laten spuitgieten. Deze onderdelen gebruiken we dan zelf en we verkopen ze aan derden. Hierdoor krijgen we stapje bij stapje fietsen die beter en reproduceerbaarder zijn, maar vooral ook met minder arbeid te produceren.
Materiaal vermoeiing
Elke as van een Sunrider, Alleweder A6, 7 en 8 die intensief gebruikt wordt of gaat worden én gekocht is na ±2013 maar voor 2018 gaat waarschijnlijk ooit breken. Van de serie waar het om gaat is het dikke stukje van de as dat direct tegen het aluminium zit is 14,5 mm lang. Tussen de ankerplaat en de aluminium veerpoot meet u dan ±12,5 mm. Op de foto boven het dikste stukje van de as. Dus andere maten daarvan hoeven niet retour. Ik roep dan ook iedereen op in een Sunrider nieuw model (na 2011), Alleweder A6, Alleweder A7en Alleweder A8 op die meer dan 20.000 km heeft gereden op korte termijn zijn twee voor assen te vervangen. Mensen die minder dan 20.000 km hebben gereden kunnen ze het beste ze ook preventief vervangen.
Een van de essentiële zaken die spelen is, is spreiding in de gebruikers fase en spreiding in de productie fase. Je wilt niet, of zo min mogelijk dat de extremen in de gebruikersfase de minimale grenzen van je produkt overscheiden. Zie grafiek hieronder met twee Gausskrommes, gebruikkromme en product kromme. De overlap van de twee krommes is waar het fout gaat.
Velomobiel veiligheid
Alligt vindt veiligheid belangrijk, omdat wij graag zo min mogelijk betrokken raken bij ongevallen. Hiervoor willen wij graag onze (potentiele) klanten bewust maken van welke risico’s ze lopen in het verkeer zodat ze minder kans maken om betrokken te raken bij een ongeval. Ook willen wij bijdragen om voertuigen zo maken dat ze zo min mogelijk bij ongevallen betrokken raken. En tot slot willen wij de gevolgen voor iemand die betrokken raakt bij een ongeluk zo mimimaal mogelijk maken.
Deze pagina is toekomstgericht en kritisch. Niet alles wat hier staat wordt vandaag al toegepast. Somigen zaken zijn op korte termein te realiseren, andere zullen nog wel een genaratie op zich laten wachten. Her en der een open deur, her en der ver voor de muziek uit. Niet alles wat hier staat was consequent in al onze fietsen doorgevoerd. We hebben maar beperkt tijd en geld om alles aan te passen aan ons voorschreidend inzicht. Ook passen kostprijsverhogende aanpassingen niet bij elke fiets in elk prijssegment. Een en ander zal snel achterhaald worden door grote aantallen Speed-Bikes. De vele Speed-Pedelecs die de komende jaren de wegen zullen bevolken zullen de ongevallen met de velomobielen, in aantal gewonde etc., in de schaduw plaatsen.
Door de vorm van de velomobiel meer aan te laten sluiten bij andere vervoersvormen. Veiliger door lichten voor overdag toe te voegen. Ook aan de zijkant. Veiliger door velomobielen toegankelijker te maken. Zodat men aan de gebruiker geen atletische kwaliteiten meer toedicht. Veiliger om hem Elandproof te maken. Veiliger door een betere naam. De naam snelfiets of speed-pedelec geeft in tegenstelling tot de naam velomobiel, goed aan wat men moet verwachten. Een wat snellere fiets. Veiliger door minder afleiding in de fiets. Veiliger door een rijder dusdanig te prikkelen en of juist te ontspannen, zodat het interessant is en blijft om veel te fietsen zonder dat er te grote risico’s worden genomen. Zorgen dat hij/zij zich veilig voelt bij stilstand. Zorgen voor goede voorlichting voor, tijdens en na de aankoop.
Downloads
Engelstalige bouwhandleiding Alleweder A9 (Sunrider) in meerdere delen. Assembly instructions Alleweder A9 (Sunrider) in several parts.
Snelfiets
Een snelfiets, de e-Sunrider, een velomobiel met elektro-aandrijving en brommerkeuring, van Alligt. Door de hogere snelheden die met deze fietsen gereden wordt zijn we extra aan het denken gezet over veiligheid. Op de pagina velomobiel veiligheid gaan we daar ook uitgebreid op in.
Gelukkige snelfiets-bezitter Kees Rookus in zijn snelfiets
Wat is een snelfiets?
Een snelfiets is een fiets met trap-ondersteuning en brommerkeur. Door de combinatie van uw eigen spierkracht en elektro-aandrijving kan men tot wel 45 km/uur fietsen! Omdat hij sneller kan dan 25 km/uur, is de snelfiets juridisch gezien een brommer en dus als brommer gekeurd. Een snelfiets kan een velomobiel zijn, een ligfiets of een gewone fiets.
Deze pagina is toekomstgericht en kritisch. Niet alles wat hier staat wordt vandaag al toegepast. Somigen zaken zijn op korte termein te realiseren. Andere zullen nog wel een genaratie op zich laten wachten. Her en der een open deur, her en der ver voor de muziek uit.
We willen graag drie categoriën om (mee) te fietsen.
1) Ligtgewicht voertuig (fiets) met maximaal 100 Watt extra vermogen of fiets met maximaal 250 Watt extra vermogen en 25 km/uur snelheidsbegrenzing. Zonder verdere regels. Vermogen gemeten naar wat effectief op de weg komt.
2) Snelfiets met maximaal 250 Watt extra vermogen. Met lichte regels voor keuring. Bij een snelfiets zou de constuctie en/of houding enige bescherming (zoals een velomobiel heeft) moeten bieden of een helm verpicht stellen bij een open fiets. Vermogen gemeten naar wat effectief op de weg komt. Deze groep fietsers zou zich moeten houden aan de snelheidsregels en plaats op de weg die ook voor brommers gelden.
3) Brommer. Met lichtere regels voor keuring dan als het gaat om kleine aantallen per model (bijvoorbeeld minder dan 30/jaar).
Deze categorien bestaan nog niet binnen Nederlandse en/of Europese regels. De waarde van deze categoriën ligt in de inovatie die daaruit voortkomt. Afhankelijk wat er dan onstaat kan men dan best met aanvullende regels komen als uit de praktijk dan blijkt dat er ongewenste effecten ontstaan.
Hoe ziet de ideale snelfiets er uit?
Wij weten het ook nog niet, maar hij is mooi, veilig en snel. Hij is mooi van binnen en van buiten. Je hoeft je niet in het zweet te trappen om snel vooruit te komen en biedt voldoende bescherming tegen weer, ander verkeer en loslopende honden. Je hoofd zit even hoog als een automobilist, maar je bent smal en slaagt voor de Elandproef. Je houdt je gezondheid op peil en het is leuk om in te rijden. In gebruik is hij stukken goedkoper dan je auto en rijdt op de zonnepanelen die op je dak van je huis liggen. En je buurman zou hem ook graag hebben.
Allrider
Op deze plaats wil Alligt tekeningen van de Sunrider II en ligfiets- onderdelen delen. Op cargobike-wheels.com kunt u tekeningen van onze wielen vinden.
De Sunrider is een vervoersprodukt van Alligt. De Sunrider is een velomobiel met aandrijving van een mens met hulp van een elektromotor. We hopen dat er door het beschikbaar stellen van digitale tekeningen meer aanbieders van velomobielen komen. Voor betere acceptatie van onze voertuigen lijkt het ons juist goed dat er meer aanbieders komen met grotere diversiteit. Met meer collega-concurrenten, kunnen we beter mensen laten wennen aan lichte, andersoortige vervoersmiddelen. Dat is wat we nodig hebben!
Zie hier een project in Brazilie waar iemand voor de hobby even een Sunrider aan het bouwen is. Hij is begonnen met onze tekeningen in plakken te snijden en er houten spanten van te lasere. Voor het vervolg zie zijn blog.
Hier een klein inkijkje in de ziel van de maker, vastgelegd door iemand die wat heeft met mensen die wat met voertuigen hebben.
Links
Een engelstalige Master thesis over een veloquad de Frecar van Podbike. Met o.a. consept voor een pneuno-hydraulische instelbare vering. Om bijvoorbeeld hoog in te stappen, met een wat lager zwaartepunt te rijden en hoog uit te stappen. Ook met trapgenerator. Er rijden ca 10 van de beta versie al een paar jaar rond in Noorwegen en in 2023 zijn de eerste van een serie van 180 stuks uitgeleverd. Zie hier hun site.
In Brazilie wordt een sunrider voor de “hobby” gebouwd. Met een portugese blog erbij met vele plaatjes. Hij is begonnen met de download files en is nu ergens bezig met vacum injectie molding.
Ook een leuke idee waar in een oud model Sunrider een Nuvinsie tussenas is ingebouwd.
Pretige manier om een velomobiel te vervoeren. Met speciale permanente steunen op het dak. Ook goed tegen diefstal van de auto.
Interressante site met technische artikelen over de fiets. www.velofilie.nl
Ontwerper van de Alleweder Bart Verhees www.verheesengineering.com