Alligt

Velomobiel veiligheid

Alligt vindt veiligheid belangrijk, omdat wij graag zo min mogelijk betrokken raken bij ongevallen. Hiervoor willen wij graag onze (potentiele) klanten bewust maken van welke risico’s ze lopen in het verkeer zodat ze minder kans maken om betrokken te raken bij een ongeval. Ook willen wij bijdragen om voertuigen zo maken dat ze zo min mogelijk bij ongevallen betrokken raken. En tot slot willen wij de gevolgen voor iemand die betrokken raakt bij een ongeluk zo mimimaal mogelijk maken.

Deze pagina is toekomstgericht en kritisch. Niet alles wat hier staat wordt vandaag al toegepast. Somigen zaken zijn op korte termein te realiseren, andere zullen nog wel een genaratie op zich laten wachten. Her en der een open deur, her en der ver voor de muziek uit. Niet alles wat hier staat was consequent in al onze fietsen doorgevoerd. We hebben maar beperkt tijd en geld om alles aan te passen aan ons voorschreidend inzicht. Ook passen kostprijsverhogende aanpassingen niet bij elke fiets in elk prijssegment. Een en ander zal snel achterhaald worden door grote aantallen Speed-Bikes. De vele Speed-Pedelecs die de komende jaren de wegen zullen bevolken zullen de ongevallen met de velomobielen, in aantal gewonde etc., in de schaduw plaatsen.

Door de vorm van de velomobiel meer aan te laten sluiten bij andere vervoersvormen. Veiliger door lichten voor overdag toe te voegen. Ook aan de zijkant. Veiliger door velomobielen toegankelijker te maken. Zodat men aan de gebruiker geen atletische kwaliteiten meer toedicht. Veiliger om hem Elandproof te maken. Veiliger door een betere naam. De naam snelfiets of speed-pedelec geeft in tegenstelling tot de naam velomobiel, goed aan wat men moet verwachten. Een wat snellere fiets. Veiliger door minder afleiding in de fiets. Veiliger door een rijder dusdanig te prikkelen en of juist te ontspannen, zodat het interessant is en blijft om veel te fietsen zonder dat er te grote risico’s worden genomen. Zorgen dat hij/zij zich veilig voelt bij stilstand. Zorgen voor goede voorlichting voor, tijdens en na de aankoop.

Veiligheid in het verkeer 

Hoe kan het dat automobilisten die een half miljoen km of meer schadevrij hebben gereden in een velomobiel binnen de 50.000 km bij een ongeluk betrokken raken?

Velomobielrijders raken vaker betrokken bij ongelukken dan gewone fietsers. Mogelijk wel 5 tot 10 maal zo vaak dan rechtopfietsers. En nog veel vaker dan een automobilist.

Maar een velomobilist raakt weer minder snel gewond door de extra bescherming en de liggende houding dan een fietser.

Dus grotere kans maal mindere ernst van de ongelukken is dat nu veiliger of onveiliger dan een rechtop-fiets of klasiekke brommer? En kunnen we een veilige velomobiel al vergelijken met de veiligheid van een auto!?

In de basis genomen vinden wij velomobielen en snelfietsen, in de vorm van velomobielen veilig.

Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw zijn er al velomobielen in gebruik. In 2012 zijn de eerste twee dode gevallen onder velomobilisten, terwijl er tot 2012 over de jaren heen, ongeveer 40 miljoen velomobiel-kilometers (schatting Alligt) zijn gereden. Na 2012 tot 2020 zijn er ook nog een paar doden gevallen, maar leveren geen noemenswaardige verandering van de getallen op. Bij gewone fietsers is het één dode per 75 miljoen km. Statistisch betrouwbaar is het nog niet, maar een ernstige waarschuwing voor velomobielrijders en ligfietser is het wel. Rij defensief en ken uw voertuig!

Veiligheid van de velomobielen

Formule 1 auto’s weten de berijders vergaand te beschermen bij crashes. Hiervan kunnen velomobielproducenten nog veel leren. Ook zouden de autobouwers veel van ons kunnen leren. Als wij een fractie van hun budgetten zouden hebben om ons systematisch met veiligheid bezig te kunnen houden dan is Alligt ervan overtuigd dat voertuigen onder de 100 kg in dezelfde veiligheidscategorie zullen gaan vallen als auto’s. Onze hoop is om daar binnen enkele tientallen jaren te komen, met of zonder deze budgetten.

Om de ernst van de verwondingen bij een ongeval wat kleiner te maken:

Veiliger door toepassen kreukelzones, van een binnenschaal en of airbags en of veiligheidsgordel. Hierdoor wordt de rijder sneller in beweging gebracht in de richting waartoe hij gedwongen wordt, door platte afgeronde vlakken die dicht rond de rijder zitten. Daarna de kreukelzone zijn werk laten doen. Veiliger door een hard dakje met stabiliteit aan de voorkant om het hoofd beter te beschermen. Veiliger door taaie en sterke materialen toe te passen. Veiliger door doordachte regels.

Veiliger door te benoemen wat je ziet en er structureel aandacht aan veiligheid te besteden.

Een voorbeeld van het Sweedse bedrijf Hovding.

Hij heeft daglicht, nachtlicht, richtingaangevers, remlicht, dashboardlicht en snelheidmeter en een claxon met een universele toon voor alle snelfietsen.

Verlichting aan de zijkant, ook overdag!

Veilig fietsen kan alleen als fietsen in alle soorten en maten volledig geintegreerd worden in alle vervoersvormen. Dat houdt ook in gelijke rechten voor allen. Liefst vandaag nog ingevoerd.

Vrachtwagenverkeer zou eens met frisse ogen bekeken moeten worden. Rechtsafslaan zonder goed zicht, op plaatsen waar ook fietsers zouden kunnen zijn, door een slecht ontwerp of slechte hulpmiddelen van de vrachtauto of zonder bijrijder in de vrachtauto is het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel met voorbedachte rade. Dat zou volgens het strafrecht behandeld moeten worden. Roepen en voorlichting geven op scholen dat vrachtwagenchaufeurs je als fietser vaak niet zien is toch de wereld op de kop. Als je ze niet ziet, zorg dan dat je ze wel ziet of bedenk iets, je bent toch niet debiel!

 

We willen graag twee categoriën om (mee) te fietsen.

1) Fiets met maximaal 2000 Watt extra vermogen én 25 km/uur snelheidsbegrenzing en een max versneling van 1,5 m/s2 en een min vertraging van ±4 m/s2. Zonder verdere regels. Dus weg met de max 250 W. Tenzij men ook auto’s etc zou begrenzen metbijvoorbeeld 50 kW. In het verkeer moet het gaan om max snelheid, max versnelling, plaats op de weg, massa van het voertuig en opleiding van de chaufeur.

2) Snelfiets/brommer met maximaal 50 km/h. Met lichte regels voor keuring. Bij een snelfiets zou de constuctie en/of houding enige bescherming (zoals een velomobiel heeft) moeten bieden of een helm verpicht stellen bij een open fiets. Verder dan geen regels. Deze groep fietsers zou zich moeten houden aan de snelheidsregels die ook voor brommers gelden. Die zouden ook naar 50 km/h moeten, omdat dat de max snelheid is binnen de bebouwde kom.

foto en kunstwerk van Anita Larkin

Drie lijnen waarbij de buitenste op bijvoorbeeld minimaal 30 cm van de wegrand liggen.

Scroll naar boven