Veloquad
veloquad van kunstenaar Derek Scholte
Een vierwielige ligfiets met bescherming tegen weer en verkeer.
Deze pagina is van Alligt, producent van onderdelen en lichtgewicht voertuigen. Alligt is in 1993 begonnnen met tweewielige ligfietsen. Sinds 2003 heeft Alligt zich toegelegd op velomobielen. En sinds 2013 ook veloquad’s. Een vierwielige ligfiets met bescherming tegen weer en verkeer. We hebben altijd de produktie van onderdelen en ontwikkeling als kernaktiviteit gezien en vinden dat nog steeds het leukste. We maakten tot 2017 zelf de diverse Alleweders en de Sunrider. Dat bouwen we nu af en leggen ons toe op productie van onderdelen en zijn velomobiel- en veloquad centrum. Helaas schiet dat laatste nog niet zo hart op door gebrek aan aanbod.
Het grote voordeel van een veloquad ten opzichte van een velomobiel is dat het veel meer ontwerpvrijheid geeft om een transportmiddel te maken voor specifike doelgroepen. Vooral voor de massa die liever voor iets herkenbaars kiest dan voor iets nieuws bied dit kansen. Door vier wielen i.p.v. drie is hij minder kantelgevoelig. Je kunt een hogere positie in het verkeer berijken wat goed is voor de veiligheid. Je kunt meer bagageruimte en betere toegangkelijkheid van de bagage ruimte maken. Hij lijkt meer op de auto en is daardoor veiliger, omdat anderen er beter mee om gaan. Automobilisten hebben meer respect voor een vierwieler dan voor een driewieler. Bij een vierwieler kun je de voorwielen onbeperkt naar voren brengen wat meer opties geeft voor makkelijke instapmanieren. Door het gewicht over 4 banden te verdelen kunnen voordelen voor rijeigenschappen en/of rolweerstand berijkt worden. Aandrijving kan ook makkelijker over meerdere wielen verdeeld worden.
Hierboven prototype II. We waren ook nog bezig met het derde prototype van onze veloquad. De voorwielen 50 cm naar voren en grotere deur, voor betere in- en uitstap. Met trapasgenerator. Geen ketting meer, maar wel het fietsgevoel en met electrische achteruit en electrische rem. Grotere opening voor de bagage ruimte die van buiten te berijken is. Uitontwikkeld zal ons model wel nooit worden (Bij elke stap die je dichter bij komt zie je beter wat er nog beter kan.) Maar proto I is wel gewoon te testen. Proto II staat te wachten tot iemand deze in productie wil nemen. Met proto I is al ongeveer 20.000 km gereden, waarvan de laatste23.000 km met de Bosch 43 km/h ondersteuning. Proto III staat in de ijstkast. Proto 4, althans het onderstel voor een city-velomobiel is al weer aardig in mijn hoofd aan het rijpen. Door de trapasgenerator zijn de ontwerp-randvoorwaarden dusdanig gaan schuiven dat een en ander toch weer allemaal even anders moet. Niet dat je van Proto III geen goede fiets meer zou kunnen bouwen, maar het lijkt me nuttiger om iets te maken wat er nog niet is, om te laten zien dat het kan.
Sunrider veloquad proto III
U moet nog even wachten voordat u ander modellen bij ons ziet staan.
De quattrovelo kunt kostenloos bij velomobiel.nl, proberen. (Hiervan kunnen we geen dealer van worden)
Foto Eva Navratilova
De Podbike uit Noorwegen. In Jan. 2018 is het eerste prototype gepresenteerd. In 2022 wordt de nulserie gemaakt en getest. Daarna wordt de produktie opgestart. Deze wordt voorlopig alleen direct aan de eindgebruikers verkocht. En ze beginnen met de Noorse markt. Zie meer.
De Podride uit Zweden. Prototype rijd al 3-4 jaar rond. (zie Youtube) Binnenkort? als bouwpakket te koop. Hiervan hopen we dealer te worden. Zie ook.
“Ligfiets” van Andrei Adamchik
Voor meer informatie over de produkten en producenten link hieronder en verder.
Alligt
Handelsweg 20
8152 BN Lemelerveld
telefoon 0572-785241
Nederland
Waarom een veloquad centrum?
30 km fietsen levert voor u in elk geval een eerste ervaring op. Modellen langs elkaar zien staan ook. Al moet u daar helaas nog even op wachten. Om alleen af te gaan op wat producenten zeggen en schrijven en laten zien is ook al zo wat. Als u leest wat bloggers over hun eigen fiets en die van anderen schrijven leest u wat hun naar buiten willen brengen. Of dat is wat u zou willen weten is wat anders. Zou u behoefte hebben om iets over uw auto naar buiten te brengen? Wij hopen een centrum te worden van met name vierwielers (veloquads) en omdat we al vele jaren in de driewielers (velomobielen) zitten kunt u ook die nog bij ons proberen. Zelf zien en voelen of een voertuig bij u past of juist niet willen wij graag zo snel mogelijk mogelijk maken. Wij halen uit uw ervaringen en onze waarnemingen waardevolle informatie om een betere veloquad’s te maken en om beter andere voertuigen te kunnen beoordelen en misschien daar goede onderdelen voor te maken zoals bijvoorbeeld ons 20 inch kunststof wiel of onze kettinggeleide rollen.
bijgewerkt in april 2022, maar wegens tijdgebreek niet geheel coherent
De rest hieronder is min of meer een kopie van Velomobiel.eu
Welke velomobiel past bij u?
Oktober 2010/oktober 2016.
Het volgende stuk is een mening, een beschrijving over hoe de hierbovenstaande velomobielen kunnen voelen en hoe men ze kan ervaren als men gewoon functioneel fietst. Niet speciaal voor de lol, maar gewoon woon-werkverkeer, omdat het goedkoper en gezonder is dan elke dag de auto te pakken. Hoe is het met de snelheid, veiligheid, het zicht op de weg, het geluid in de fiets en het binnenklimaat. Dit is een genuanceerd stuk, niet om snel tot een eenvoudige keus te komen. Het helpt u om tot een betere keus te komen. Veel gebasseerd op ervaringen in velomobielen, maar langzamerhand steeds meer ook ervaringen in veloquads.
Bij auto’s weten de meesten mensen wat de verschillen zijn tussen de diverse typen. Maar bij velomobielen zijn daar nog niet eens de woorden voor. De verschillen echter zijn minimaal zo groot. SUV, sedan, ruimtewagen, stationcar, Smart, pickup, bestelauto etc. zijn namen voor typen auto’s. Kent u al één woord voor een groep velomobielen? “Hoofd binnen” en “hoofd buiten” misschien? Of velomobiel (3 wielen) en veloquad (4 wielen) misschien?
Veloquad (testvoertuig 45 km/h)
De mogelijkheden die tot de traditionele velomobiel hebben geleid veranderen snel. Betrouwbare electro-ondersteuning is er inmiddels bij gekomen. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om licht in gewicht, met lage rolweerstand en arodanamisch te bouwen om snel te kunnen fietsen/brommen. Je kunt je meer gewicht veroorloven om een betere zichtbaarheid te creeren en meer veiligheid en comfort te bieden. Antilekbanden hoef je niet meer te laten omdat ze wat zwaarder zijn of rollen. Onbezweet op je werk komen is een optie, terwijl je nog wel lichaamsbeweging heb. De kick van hard fietsen/brommen terwijl je het zelf niet meer in de benen hebt. Een vierde wiel om beter door de eland-proef te komen. En makkelijk bagage mee te nemen in een van buiten berijkbare bagage ruimte. Als er 20 jaar geleden al goede motoren waren geweest waren vierwieligge velomobielen nu mogelijk populairder geweest dan de driewieligge. Over 5-10 jaar zullen wij waarschijnlijk nauwelijks meer driewielers produceren.
Tot welke ideale velomobiel bovenstaande zal leiden weten we nog niet. In elk geval zullen er vele ideale velomobielen zijn en komen voor diverse functies en mensen. Als u vandaag nog wilt fietsen, kies dan wat vandaag verkrijgbaar is. De betere velomobiel wordt altijd gebouwd van een deel van het geld dat u betaald voor wat u vandaag besteld en met de ervaring die u help opbouwen door vandaag te gaan fietsen.
Mocht u graag rechtop hard met elektroondersteuning fietsen dan wordt u in toenemende mate bedient door de tweewielige rechtop speed-bikes. Mocht u er naar een winter achter komen dat het wel erg koud is of dat als het glad is dat je wel erg hand onderuit gaat denk dan nog eens aan deze pagina. Hier staan de alternatieven waarmee je het hele jaar kunt rondfietsen. Om het hele jaar rond te kunnen fietsen heeft de fiets ook een minimum gewicht nodig! Of u moet thuis en op het werk uw fiets beschut kunnen stallen, anders zal hij een paar keer per jaar wegwaaien.
Voor sommige mensen zal er een ideale velomobiel zijn, voor de meesten niet. De auto waar de meeste mensen in rijden en het huis waar u in woont voldoet misschien ook niet op alle vlakken. De keus voor een velomobiel is er een die je zelf moet maken. Is de prijs belangrijk, de snelheid, het imago, de levertijd en verkrijgbaarheid? Kun je er uberhaupt tegen dat je aandacht krijgt? Want die krijgt elke velomobielrijder.
Wel of geen dakje en wel of geen trapondersteuning zijn misschien wel de meest belangrijke keuzes die je kunt maken. Hierdoor kun je zomaar drie in plaats van twee dagen per week naar je werk fietsen. En in geen van de beschreven velomobielen gaat de schrijver prive boodschappen doen. Blijkbaar mist er nog iets.
“Ligfiets” van Andrei Adamchik
Wil je geen energie stoppen in het zorgvuldig overwegen, koop dan een snel verkrijgbare middenmoter en begin te fietsen. Je kunt aan bijna alle kleine onwenselijkheden wennen en je volgende velomobiel zal dan nog een stap vooruit zijn. Je kunt een velomobiel ook gewoon een paar weken huren om te ervaren of ‘ie net zo goed fietst als ‘ie eruit ziet. Of op marktplaats kijken naar een gebruikte.
Hoofdkeus is:
Wil je snel fietsen of niet?
En zo ja, wil je dat dan op eigen kracht doen of niet.? En wil je dat op een rechtop fiets doen of vanuit een veilige liggende houding met een cocon om je heen voor je bescherming.
Als je dat op eigen kracht wilt doen moet u een snelle/lichte velomobiel kopen. De WAW waar wij dealer van zijn of de DF of Quest, verkrijgbaar bij de buren.
Hoeft het niet alleen op eigen kracht dan heb je de keus tussen 25 km/h en 45 km/h. 25 km/h kan legaal op alle fietsen die wij leveren. 45 km/h kan legaal op de Alleweder A4 (al 10 jaar!) en A6 en de Sunrider. In Nederland verkopen we alleen de Sunrider vierwieler als brommer. De Sunrider veloquad. De rechtop speed-bike laten we hieronder verder buiten beschouwing. Dat is niet ons ding. Het is wel onze grootste bondgenood waar het gaat om aanpassingen in de infrastructuur af te dwingen.
Snelheid
Voor wie op eigen kracht wil rijden geldt: De WAW is bij ons met voorsprong de snelste. In op veloquads gebied zal dat de vierwieler van Intercitybike worden.
Daarna komen De Sunrider, de Alleweder A4 en A6. Als je vaak op moet trekken en weer moet remmen of veel hoogteverschillen hebt geldt: Hoe lichter hoe beter. De WAW is maximaal 30 kg en kan tot wel 25 kg licht gemaakt worden. Dat gewicht van 25 kg scheelt een slok op een borrel met de Sunrider (als bouwpakket heet hij Alleweder A9) die 50 kg weegt. De Alleweders A4 en A6 zitten daar met hun ongeveer 34 kg tussenin. Een normale gezonde mens met conditie trap in en WAW ongeveer 35 km/h en in de andere tussen de 26 en 29 km/h. De Sunrider veloquad, die met vier wielen, gaat dan ongeveer 20 km/h.
Wil je je graag met hogere snelheid verplaatsen, maar heb je niet altijd zin om je in het zweet te trappen, of heb je het gewoon niet in je zitten om 45 km/uur te fietsen. Dan is electro-ondersteuning met brommerkeuring een oplossing. De Sunrider, maar ook de A4 en A6 zijn er met brommerkeuring. De meeste mensen met zo'n snelfiets (Zo noemen wij snelle fietsen met brommerkeuring) fietsen vaker, verder en meer, dan mensen zonder ondersteuning. Het kan zijn dat je conditie dan achteruit gaat, omdat je de motor een deel van je inspanning laat overnemen. Daarbij voel je je vaak wel fitter en gelukkiger, omdat je thuis, of op je werk wel meer energie over hebt.
Velen fietsen op een ligfiets omdat het comfortabel is en de meest efficiënte fiets is. Fietsen in een velomobiel is voor nog meer snelheid en biedt bescherming tegen weer en verkeer.
Vele fietsers hebben hun werktijden en -route aangepast om ‘s ochtends niet tussen de breeduit fietsende scholieren verzeild te raken. Veel snelheidswinst bij fietsen is te behalen met detailkennis van plaatselijke omstandigheden. Als je tussen de scholieren verzeild raakt wordt het er niet makkelijker en sneller op, maar je voelt je in je velomobiel wel prettiger.
Imago
De Sunrider is van binnen en buiten de mooiste. Hoewel er over smaak valt te twisten is er toch wel consensus over dat de binnenkant van de Sunrider met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De moeite die men gedaan heeft om de binnenkant zo mooi en comfortabel te maken spreekt aan. Niet iedereen vind dat echter het extra gewicht waard. Bij de WAW heeft men net zo veel zorg besteed aan de snelheid wat afstraalt op de buitenkant, maar aan de binnenkant is geen gram extra besteed. Menig WAW rijder is jaloers op de binnenkant van Sunrider en menig Sunrider rijder is jaloers op het gewicht en de snelheid van de WAW. Met de vernieuwde WAW is de binnenkant met een sprong vooruit gegaan, terwijl ze wel het gewicht laag hebben gehouden.
De schoonheid van de Alleweder A4 zit ‘m voor de liefhebber in het materiaal: aluminium met popnagels. Het doet hun soms denken aan oude vliegtuigen en Amerikaanse caravans en kano’s van aluminium. De charme van de tijdloze popnagel spreekt hen aan. Daarnaast is het unieke dat de A4 ook leverbaar is als bouwpakket, en goed door uzelf is te onderhouden. Voor andere gebruikers van de A4 gaat het niet om uiterlijk maar telt het dat het de best verkrijgbare (via de post) velomobiel is, en de goedkoopste. Het bouwen is leuk om te doen en is zeer leerzaam voor toekomstig onderhoud. Tegenwoordig gaan bijna alle A4's naar het buitenland.
De Alleweder A6 is minder uitgesproken qua vorm dan een Sunrider en WAW. Ze zijn de goedkoopste fietsen met kunststof bodies. In de A6 passen de grootste mensen en in de WAW de kleinste.
Bagageruimte
Bij het boodschappen doen is de bergruimte die daarvoor nodig is bepalend voor de keus van de fiets. Als men alleen maar boodschappen met de velomobiel zou doen wil je graag een veloquad met veel ruimte tussen de achterwielen. Maar omdat die er nog niet is (wel al te bestellen) valt de keus al snel op de Alleweder A6. De A6 met een halve klep is dan wel fijn, omdat je dan net wat droger blijft en minder inkijk in je fiets hebt als de fiets voor een winkel staat. De WAW en Sunrider met cockpit hebben nog minder inkijk. De Sunrider heeft ook voor in de neus ruimte voor lichte spullen. De WAW heeft de kleinste ruimte. De WAW is ook wat laag voor in de stad en een richtingaangever is dan onontbeerlijk, omdat je geen hand meer kunt uitsteken. Het wat hogere gewicht van de Sunrider is bij een kort ritje niet zo relevant, terwijl de hogere positie in het verkeer het de beste velomobiel maakt voor in de stad. En ja, een redelijk hoog voertuig is de beste fiets voor in de stad. Niet voor zijn snelheid, maar voor het comfort, de ruimte en het beschermde gevoel wat je er in hebt. Je produceert zelf de energie om je voort te bewegen en hebt meer contact met de omgeving dan in een auto.
Onderhoud
Onderhoud van elke velomobiel is klein. Een vergelijking met een tweewieler, liggend of zittend, wint de velomobiel altijd. Het meeste spatwater van de voorwielen gaat naast het achterwiel. Een open derailleur –systeem vergt meer onderhoud dan een open naafversnelling en een totaal ingebouwde ketting vergt het minste onderhoud.
Onderhoudskosten blijven meestal onder de paar honderd euro per jaar steken. Met elektroaandrijving moet je er op rekenen dat je elke 3 tot 5 jaar een nieuwe accu moet kopen, omdat de oude niet meer aan je wensen voldoet. Daarvoor moet u dus twee tot drie honderd euro per jaar extra rekenen. Over de levensduur van electromotoren is bij ons nog niet veel bekend. Alligt garandeert ze tot 20.000 km, maar dat wil niet zeggen dat er nooit wat mis mee is.
Veiligheid van de Velomobielen vergeleken
De Sunrider heeft met extra binnenschaal de meeste weerstand tegen botsen. De WAW komt door zijn lage zwaartepunt goed de Elandtest door. Een veloquad komt goed de bochten door door zijn brede spoor.
Veiligheid in het algemeen
Alligt vindt veiligheid belangrijk, omdat wij graag zo min mogelijk betrokken raken bij ongevallen. Hiervoor willen wij graag onze (potentiele) klanten bewust maken van welke risico's ze lopen in het verkeer zodat ze minder kans maken om betrokken te raken bij een ongeval. Ook willen wij onze voertuigen zo maken dat ze zo min mogelijk bij ongevallen betrokken raken. En willen wij de gevolgen voor iemand die betrokken raakt bij een ongeluk zo mimimaal mogelijk maken.
Automobilisten moeten serieus overwegen of ze niet een velomobiel nemen. Ondanks dat ze meer kans maken om aangereden te worden zal hun levensverwachting door een betere gezondheid er toch op vooruit gaan.
In alle gevallen geldt: Rij defensief, ken je fiets en realiseer je dat anderen niet aan ligfietsen en velomobielen gewend zijn.
Wat ook niet voor iedereen evident is dat driewielers ook op zijn kant kunnen wanneer je maar hard genoeg door de bocht gaat. Hoe lager het zwaartepunt, hoe harder je door de bocht kunt. Een vierwielige veloquad is veel stabieler dan een driewieler.
Over veiligheid en velomobielen is weinig bekend. Onderzoek met controlegroepen van dezelfde soort mensen (sportieve man van 30-50 jaar) op andere voertuigen, uitgedrukt naar ongelukken per km. is er niet. Vergelijkingen met bijvoorbeeld een open ligfiets, rechtopfiets, racefiets en brommer of bijvoorbeeld een auto zijn er niet.
Denken dat je gezien wordt is het gevaarlijkste. Een gele velomobiel met berijder die denkt dat hij goed zichtbaar is, is veel kwetsbaarder dan een zwarte velomobiel met berijder die denkt dat hij niet gezien wordt.
Over het algemeen is er wel consensus over dat velomobielen veiliger zijn dan een rechtopfiets als je bij een ongeluk betrokken raakt. Dat geldt ook voor open ligfietsers. De hamvraag is of je wel of niet vaker bij een ongeluk betrokken raakt. De kans op, maal de ernst van een ongeluk bepaalt de veiligheid. Het verkeer wordt er hoe dan ook veiliger op als een automobilist met de velomobiel gaat, want als automobilist breng je ook anderen in gevaar en als fietser nauwelijks.
Alligt heeft een nog uitgebreider stuk geschreven over veiligheid en velomobielen. Zie hier.
Achteruit
De Sunrider heeft als enige velomobiel geen voetengat. Alle andere velomobielen hebben voetengaten. Daardoor kun je met je voeten naar achteren bewegen. In een Sunrider moet de instapklep openen en met je hand een voorwiel grijpen om achteruit te rollen. Met ons resent ontwikkelde kunststof wiel is dat een stukje pretiger geworden.
Geluid
De WAW maakt een lekker sportief geluid en de Sunrider en A6 Alleweder zijn relatief stil. Bij electrische ondersteuning is het geluid, afhankelijk van het type fiets en motor, van irritant tot prettig grommend. De Bosch motor heeft het prettigste geluid. Het geluid van de WAW zal mogelijk een Sunriderrijder storen, terwijl de WAWrijder het geluid iets vindt toevoegen aan zijn beleving van snelheid en sportief rijden. Verschillen zijn ook te vinden in hoe de fietsen geveerd zijn, en of de ketting naar binnen toe is afgeschermd en het toegepaste materiaal van de body en de componenten. Bij de WAW is er ook een groot verschil te horen of je met of zonder vizier rijdt. Meer vering is stiller, maar je komt trager door de elandproef. (Dat is een snelle uitwijk- en correctiemanoeuvre) Een ketting waarbij de rollen en naaf afgeschermd zijn, is stiller. Ketting af en toe smeren helpt ook. De aluminium body van de A4 maakt meer geluid door de platte vlakken en weinig interne materiaaldemping. De vilten binnenafwerking van de Sunrider dempt geluid geweldig.
Met dakje en vizier wordt meer geluid binnen bij je oren gehouden. Zonder vizier bij hoge snelheden kan ook de lucht om je oren suizen wat ook lawaai is. Bij snelheden boven de 35 km/h wordt windruis een belangrijke bron van geluid en bij snelheden boven de 45 km/h wordt het tijd om aan een extra windschermpje of gehoorbescherming te denken.
Transpiratie en snelheid
Fietsen is werken en daarmee transpireren. Met e-ondersteuning zweet je minder. Door het zitje, dat zitvlak en rug afschermt, is er op die plek al minder ventilatie. Door de stroomlijn van een velomobiel zit je ook nog eens uit de wind. Dat is juist zo fijn aan velomobielen. Bescherming tegen weer en wind en meer snelheid door de stroomlijn. Fietsen bij vorst is goed te doen. Fietsen in de zomer gaat ook goed. Je kunt denken dat je een stuk van je snelheidswinst zou willen opgeven om minder te transpireren door langzamer te rijden. In de praktijk doen de meeste velomobielrijders dat niet. De sensatie van op eigen kracht snel te fietsen en snel ergens te komen weegt zwaarder. Met een snelfiets (velomobiel met brommerkeuring) ga je minder zweten, omdat je zelf minder inspanning levert. Terwijl je toch snel kunt gaan.
De snelheid van de fiets wordt bepaald door de diverse ontwerpkeuzes van de bouwer en welke versie u wilt. De hoofdkeus is: Wil je op eigen kracht rijden, of is electrische ondersteuning een vanzelfsprekende aanvulling op je eigen kracht om de snelheid te bereiken die je wilt?
Bij een dakje en/of vizier is er ondanks dat de hoofd -luchtstroom mooi aerodynamisch over je hoofd gaat, toch nog een luchtstroom nodig onder je vizier/dakje door dat voor koeling van je hoofd en ontwaseming van je ruitje zorgt.
Een snellere fiets kun je maken door het frontaal oppervlak klein te maken en door de weerstandscoëfficiënt beter te maken. Snelle banden, een laag gewicht en laag ontwerp helpen ook. De WAW doet dit alles extreem. De Sunrider heeft een groot frontaal oppervlak door zijn hoge positie, maar is sneller dan je op grond daarvan zou verwachten in vergelijking met een Alleweder a6. Een deel van de verklaring daarvoor is dat de Sunrider geen voetengat heeft. Daardoor komt er geen lucht voor in de fiets die er via het instapgat weer uit gaat. De luchtstroom veroorzaakt dus geen wrijving, maar dus ook geen koeling en ventilatie. Bij de WAW is het voetengat zo klein dat het hetzelfde effect heeft. Alle Alleweders hebben een groter voetengat waardoor het binnenklimaat aanzienlijk luchtiger is.
Tip aan de overheid
Als de overheid het fietsen zou willen stimuleren zouden ze jonge fietsers moeten aanleren om zich aan de regels te houden en bovendien fietsers dezelfde rechten moeten geven als automobilisten. Wij zijn overigens van mening dat we dat al hebben, omdat fietsers (als zwakke verkeersdeelnemen) in het geval van een ongeluk per definitie de winnende partij zijn en omdat alle mensen gelijke rechten hebben en het dus een fout van de wegbeheerder is die voorrangs situatie vaak fout aangeeft. Het is denken we slechts een questie van tijd voordat dit door een slimerik via de nodige jurispudentie wordt vastgesteld. Tot die tijd adviseren we u om gepast om te gaan met voorrang nemen waar u als fietser ervaard dat het gerechtvadigt zou zijn om voorang te krijgen i.v.m. gezondheids schade.
Als je naar je werk fiets op de ene dag en met de auto gaat op een andere dag merk je vaak: Op gelijke plaatsen gelden verschillende regels. Dat is verwarrend en onrechtvaardig.
Als je zonder problemen een kleine elektronondersteuning, ook voor boven de 25 km/uur zou kunnen krijgen, zou menigeen een dag in de week extra fietsen. 100 Watt toe mogen voegen bij fietsers, zonder verdere regels, is waarschijnlijk een veilige keus voor de veiligheid wat veel meer fietsen en dus gezondheid zou opleveren. Want een brommerkeuring is niet haalbaar voor de kleine producenten en een hoop brommeregels helpen de fiets niet vooruit.
Groot licht voor auto’s verbieden zou voor fietsers ook een goede zaak zijn.
En alle wegen, dus ook fietspaden voorzien van goede strepen aan de zijkanten en indien gewenst ook in het midden. Hierdoor zouden de mogelijke zogenaamde onverkaarbare frontale botsingen in het donker tussen bijvoorbeeld bromfietsers sterk gereduseerd kunnen worden.
Dit alles zal lijden dat fietsers zich meer gewaardeerd voelen en dus meer mensen meer gaan (snel)fietsen.
Tot Slot
Bovenstaande is slechts een mening van een producent die met zorg is weergegeven met als belangrijk doel kennis over velomobielen en aanverwante zaken te delen. Als u op het bovenstaande wilt reageren kan dat bij Allig.