Alligt

Veloquad

veloquad van kunstenaar Derek Scholte

Een vierwielige ligfiets met bescherming tegen weer en verkeer.

Deze pagina is van Alligt, producent van onderdelen en lichtgewicht voertuigen. Alligt is in 1993 begonnnen met tweewielige ligfietsen. Sinds 2003 heeft Alligt zich toegelegd op velomobielen. En sinds 2013 ook veloquad’s. Een vierwielige ligfiets met bescherming tegen weer en verkeer. We hebben altijd de produktie van onderdelen en ontwikkeling als kernaktiviteit gezien en vinden dat nog steeds het leukste. We maakten tot 2017 zelf de diverse Alleweders en de Sunrider. Dat bouwen we nu af en leggen ons toe op productie van onderdelen en zijn velomobiel- en veloquad centrum. Helaas schiet dat laatste nog niet zo hart op door gebrek aan aanbod.

Het grote voordeel van een veloquad ten opzichte van een velomobiel is dat het veel meer ontwerpvrijheid geeft om een transportmiddel te maken voor specifike doelgroepen. Vooral voor de massa die liever voor iets herkenbaars kiest dan voor iets nieuws bied dit kansen. Door vier wielen i.p.v. drie is hij minder kantelgevoelig. Je kunt een hogere positie in het verkeer berijken wat goed is voor de veiligheid. Je kunt meer bagageruimte en betere toegangkelijkheid van de bagage ruimte maken. Hij lijkt meer op de auto en is daardoor veiliger, omdat anderen er beter mee om gaan. Automobilisten hebben meer respect voor een vierwieler dan voor een driewieler. Bij een vierwieler kun je de voorwielen onbeperkt naar voren brengen wat meer opties geeft voor makkelijke instapmanieren. Door het gewicht over 4 banden te verdelen kunnen voordelen voor rijeigenschappen en/of rolweerstand berijkt worden. Aandrijving kan ook makkelijker over meerdere wielen verdeeld worden.

Hierboven prototype II. We waren ook nog bezig met het derde prototype van onze veloquad. De voorwielen 50 cm naar voren en grotere deur, voor betere in- en uitstap. Met trapasgenerator. Geen ketting meer, maar wel het fietsgevoel en met electrische achteruit en electrische rem. Grotere opening voor de bagage ruimte die van buiten te berijken is. Uitontwikkeld zal ons model wel nooit worden (Bij elke stap die je dichter bij komt zie je beter wat er nog beter kan.) Maar proto I is wel gewoon te testen. Proto II staat te wachten tot iemand deze in productie wil nemen. Met proto I is al ongeveer 20.000 km gereden, waarvan de laatste23.000 km met de Bosch 43 km/h ondersteuning. Proto III staat in de ijstkast. Proto 4, althans het onderstel voor een city-velomobiel is al weer aardig in mijn hoofd aan het rijpen. Door de trapasgenerator zijn de ontwerp-randvoorwaarden dusdanig gaan schuiven dat een en ander toch weer allemaal even anders moet. Niet dat je van Proto III geen goede fiets meer zou kunnen bouwen, maar het lijkt me nuttiger om iets te maken wat er nog niet is, om te laten zien dat het kan.

Sunrider veloquad proto III

U moet nog even wachten voordat u ander modellen bij ons ziet staan.

De quattrovelo kunt kostenloos bij velomobiel.nl, proberen. (Hiervan kunnen we geen dealer van worden)

Foto Eva Navratilova

De Podbike uit Noorwegen. In Jan. 2018 is het eerste prototype gepresenteerd. In 2022 wordt de nulserie gemaakt en getest. Daarna wordt de produktie opgestart. Deze wordt voorlopig alleen direct aan de eindgebruikers verkocht. En ze beginnen met de Noorse markt. Zie meer.

De Podride uit Zweden. Prototype rijd al 3-4 jaar rond. (zie Youtube) Binnenkort? als bouwpakket te koop. Hiervan hopen we dealer te worden. Zie ook.

“Ligfiets” van Andrei Adamchik

Voor meer informatie over de produkten en producenten link hieronder en verder.

Alligt

Handelsweg 20
8152 BN Lemelerveld

telefoon 0572-785241

Nederland

Waarom een veloquad centrum?

30 km fietsen levert voor u in elk geval een eerste ervaring op. Modellen langs elkaar zien staan ook. Al moet u daar helaas nog even op wachten. Om alleen af te gaan op wat producenten zeggen en schrijven en laten zien is ook al zo wat. Als u leest wat bloggers over hun eigen fiets en die van anderen schrijven leest u wat hun naar buiten willen brengen. Of dat is wat u zou willen weten is wat anders. Zou u behoefte hebben om iets over uw auto naar buiten te brengen? Wij hopen een centrum te worden van met name vierwielers (veloquads) en omdat we al vele jaren in de driewielers (velomobielen) zitten kunt u ook die nog bij ons proberen. Zelf zien en voelen of een voertuig bij u past of juist niet willen wij graag zo snel mogelijk mogelijk maken. Wij halen uit uw ervaringen en onze waarnemingen waardevolle informatie om een betere veloquad’s te maken en om beter andere voertuigen te kunnen beoordelen en misschien daar goede onderdelen voor te maken zoals bijvoorbeeld ons 20 inch kunststof wiel of onze kettinggeleide rollen.

bijgewerkt in april 2022, maar wegens tijdgebreek niet geheel coherent

De rest hieronder is min of meer een kopie van Velomobiel.eu

Welke velomobiel past bij u?
Oktober 2010/oktober 2016.

Het volgende stuk is een mening, een beschrijving over hoe de hierbovenstaande velomobielen kunnen voelen en hoe men ze kan ervaren als men gewoon functioneel fietst. Niet speciaal voor de lol, maar gewoon woon-werkverkeer, omdat het goedkoper en gezonder is dan elke dag de auto te pakken. Hoe is het met de snelheid, veiligheid, het zicht op de weg, het geluid in de fiets en het binnenklimaat. Dit is een genuanceerd stuk, niet om snel tot een eenvoudige keus te komen. Het helpt u om tot een betere keus te komen. Veel gebasseerd op ervaringen in velomobielen, maar langzamerhand steeds meer ook ervaringen in veloquads.

Bij auto’s weten de meesten mensen wat de verschillen zijn tussen de diverse typen. Maar bij velomobielen zijn daar nog niet eens de woorden voor. De verschillen echter zijn minimaal zo groot. SUV, sedan, ruimtewagen, stationcar, Smart, pickup, bestelauto etc. zijn namen voor typen auto’s. Kent u al één woord voor een groep velomobielen? “Hoofd binnen” en “hoofd buiten” misschien? Of velomobiel (3 wielen) en veloquad (4 wielen) misschien?

Veloquad (testvoertuig 45 km/h)

De mogelijkheden die tot de traditionele velomobiel hebben geleid veranderen snel. Betrouwbare electro-ondersteuning is er inmiddels bij gekomen. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om licht in gewicht, met lage rolweerstand en arodanamisch te bouwen om snel te kunnen fietsen/brommen. Je kunt je meer gewicht veroorloven om een betere zichtbaarheid te creeren en meer veiligheid en comfort te bieden. Antilekbanden hoef je niet meer te laten omdat ze wat zwaarder zijn of rollen. Onbezweet op je werk komen is een optie, terwijl je nog wel lichaamsbeweging heb. De kick van hard fietsen/brommen terwijl je het zelf niet meer in de benen hebt. Een vierde wiel om beter door de eland-proef te komen. En makkelijk bagage mee te nemen in een van buiten berijkbare bagage ruimte. Als er 20 jaar geleden al goede motoren waren geweest waren vierwieligge velomobielen nu mogelijk populairder geweest dan de driewieligge. Over 5-10 jaar zullen wij waarschijnlijk nauwelijks meer driewielers produceren.

Tot welke ideale velomobiel bovenstaande zal leiden weten we nog niet. In elk geval zullen er vele ideale velomobielen zijn en komen voor diverse functies en mensen. Als u vandaag nog wilt fietsen, kies dan wat vandaag verkrijgbaar is. De betere velomobiel wordt altijd gebouwd van een deel van het geld dat u betaald voor wat u vandaag besteld en met de ervaring die u help opbouwen door vandaag te gaan fietsen.

Mocht u graag rechtop hard met elektroondersteuning fietsen dan wordt u in toenemende mate bedient door de tweewielige rechtop speed-bikes. Mocht u er naar een winter achter komen dat het wel erg koud is of dat als het glad is dat je wel erg hand onderuit gaat denk dan nog eens aan deze pagina. Hier staan de alternatieven waarmee je het hele jaar kunt rondfietsen. Om het hele jaar rond te kunnen fietsen heeft de fiets ook een minimum gewicht nodig! Of u moet thuis en op het werk uw fiets beschut kunnen stallen, anders zal hij een paar keer per jaar wegwaaien.

Voor sommige mensen zal er een ideale velomobiel zijn, voor de meesten niet. De auto waar de meeste mensen in rijden en het huis waar u in woont voldoet misschien ook niet op alle vlakken. De keus voor een velomobiel is er een die je zelf moet maken. Is de prijs belangrijk, de snelheid, het imago, de levertijd en verkrijgbaarheid? Kun je er uberhaupt tegen dat je aandacht krijgt? Want die krijgt elke velomobielrijder.

Wel of geen dakje en wel of geen trapondersteuning zijn misschien wel de meest belangrijke keuzes die je kunt maken. Hierdoor kun je zomaar drie in plaats van twee dagen per week naar je werk fietsen. En in geen van de beschreven velomobielen gaat de schrijver prive boodschappen doen. Blijkbaar mist er nog iets.

“Ligfiets” van Andrei Adamchik

Wil je geen energie stoppen in het zorgvuldig overwegen, koop dan een snel verkrijgbare middenmoter en begin te fietsen. Je kunt aan bijna alle kleine onwenselijkheden wennen en je volgende velomobiel zal dan nog een stap vooruit zijn. Je kunt een velomobiel ook gewoon een paar weken huren om te ervaren of ‘ie net zo goed fietst als ‘ie eruit ziet. Of op marktplaats kijken naar een gebruikte.

Hoofdkeus is:

Wil je snel fietsen of niet?

 

Onderhoud

Onderhoud van elke velomobiel is klein. Een vergelijking met een tweewieler, liggend of zittend, wint de velomobiel altijd. Het meeste spatwater van de voorwielen gaat naast het achterwiel. Een open derailleur –systeem vergt meer onderhoud dan een open naafversnelling en een totaal ingebouwde ketting vergt het minste onderhoud.

Onderhoudskosten blijven meestal onder de paar honderd euro per jaar steken. Met elektroaandrijving moet je er op rekenen dat je elke 3 tot 5 jaar een nieuwe accu moet kopen, omdat de oude niet meer aan je wensen voldoet. Daarvoor moet u dus twee tot drie honderd euro per jaar extra rekenen. Over de levensduur van electromotoren is bij ons nog niet veel bekend. Alligt garandeert ze tot 20.000 km, maar dat wil niet zeggen dat er nooit wat mis mee is.

Veiligheid van de Velomobielen vergeleken

 

Scroll naar boven