Allrider, bron van inspiratie

Op deze plaats wil Alligt tekeningen van de Sunrider II en ligfiets- onderdelen delen.

De Sunrider is een vervoersprodukt van Alligt. De Sunrider is een velomobiel met aandrijving van een mens met hulp van een elektromotor. We zijn niet bang dat er door het beschikbaar stellen van digitale tekeningen meer aanbieders van velomobielen komen. Voor betere acceptatie van onze voertuigen lijkt het ons juist goed dat er meer aanbieders komen met grotere diversiteit. Met meer collega-concurrenten, kunnen we beter mensen laten wennen aan lichte, andersoortige vervoersmiddelen. Dat is wat we nodig hebben!

Alligt 406-27 veloquad wiel

20" composiet fietswiel

Zie hier een project in Brazilie waar iemand voor de hobby even een Sunrider aan het bouwen is. Hij is begonnen met onze tekeningen in plakken te snijden en er houten spanten van te lasere. Voor het vervolg zie zijn blog.

Hier een klein inkijkje in de ziel van de maker, vastgelegd door iemand die wat heeft met mensen die wat met voertuigen hebben.

 

tek nieuwe Sunrider

tekening nieuwe Sunrider

Alligt maakt al meer dan vijftien jaar ligfietsonderdelen voor eigen gebruik die we vervolgens ook aan derden verkopen. Beschikbaar stellen van de tekeningen hiervoor doen we uit welbegrepen eigenbelang. We hopen hiermee meer onderdelen die we voor ons zelf gemaakt hebben ook aan andere verkopen. We proberen hiermee ook nieuwe toetreders tot de markt het makkelijker te maken. Ze kunnen onze onderdelen in hun produkten tekenen om vervolgens, relatief goedkoop, inmiddels door de praktijk goed geteste, onderdelen in kleine of grote aantallen kopen.

kijk bij onderdelenkijk bij onderdelenkettingrol 15 t alligt

Ook proberen we het scholen (een voorbeeld) en hobbyisten eenvoudiger te maken nieuwe concepten te bedenken en uit te werken of bestaande voertuigen aan te passen naar individuele wensen.

Wij vinden het leuk als u het met ons wilt delen wanneer u een nieuw voertuig ontwikkelt. Stuur het op papier naar ons op en doe het alleen als u zich ook aan de onderstaande regels houdt. Wij hebben nog ideeen genoeg op de plank liggen, maar we laten ons graag inspireren om produkten beter te maken.

Regels om te downloaden

De tekeningen kunnen vrij gebruikt worden voor niet-commercieel gebruik. Onderzoek, scholing en studie vallen hier ook onder mits de resultaten ook aan het openbare domijn toevallen.

De tekeningen kunnen vrij gebruikt worden als inspiratiebron voor commercieel gebruik. Dit betekent dat u geen exacte kopie mag maken. U moet minimaal het produkt op diverse relevante punten veranderen om ons auteurs- en modelrecht niet te schaden. Dat geld niet voor gevallen, zoals het extrusieprofiel, waarbij het evident is dat het waarschijnlijk al door 100 anderen ook zo is gedaan. We willen ook niet de meest logische manier om iets te doen voor andere afsluiten.

De tekeningen kunnen vrij gebruikt worden als decor of middel om andere produkten te verkopen, mits deze, ter beoordeling door Alligt, niet aanstootgevend zijn.

De tekeningen kunnen vrij gebruikt worden om te laten zien wat men van Alligt betrekt.

Vermelding van de bron, Alligt.nl, wordt op prijs gesteld.

Het nederlands recht is van toepassing.

Alligt verklaart hierbij dat naar beste weten van Alligt, Alligt de auteurs- en modelrechten heeft van bovenstaande tekeningen en produkten heeft om de bovenstaande toezegging waar kan maken.

 

Tekeningen

Sunrider freesdelen

Sunriderfreesdelen.3dm, getekend met Rhino, zip 29 MB

Sunriderfreesdelen step, zip 12 MB

Sunriderfreesdelen igus, zip 37 MB

exploded view Sunrider

Sunriderbodydelen 3dm, zip 28 MB

Sunriderbodydelen step, zip 12 MB

Sunriderbodydelen igus, zip 37 MB

Sunridersamengesteld_getrimd 3dm, zip 43 MB

Sunridersamengesteld_getrimd step, zip 17 MB

De tekeningen van de Sunrider bevatten: buitenkant, binnenkant, instapklep, motorklep, achterwiel afscherming, achterwiel spatbord en afdekplaat technische ruimte.

Alligtonderdelen

Alligtonderdelen igus, zip 7 MB

Alligtonderdelen 3dm, zip 32 MB

Alligtonderdelen STEP, zip, 7 MB

Alligtonderdelen x_t, zip 3 MB

AlligtonderdelenSolidWorks, zip 14 MB

De tekening van de Alligtonderdelen bevatten: Alligt zitje, Alligt trapstel voor koker 40*40, Alligt kettingrol 15 tanden (met 1 en 2 lagers), Alligt SA kabelstop, Alligt bevestiging hoofdsteun aan zitje en Alligt aluminium extrusie profiel 40*40.

zitje alligt

Extra tekeningen Alligt_zitje in meerdere bestands formaten.zip. 23 MB

Tekeningen van een akkukoffer. Het handvat is aan de kopse kant of aan de lange kant te bevestigen.

accu koffer alligt accu koffer alligt

Tekeningen (accu)koffer STEP, zip 1,5 MB

Tekening 23 tands rol met 608 lager x_t, zip 0,5 Mb

Tekening 23 tands rol met 6(1)900 lager x_t, zip 0,5 Mb

Tekening 85 mm draagrand rol met 6000 lager x_t, zip 0,5 Mb

Meer algemene informatie over de ketting rollen.

Alligt 406-27 wiel

Diversen tekeningen 406-27 PA 6.6 40% GV velomobielwiel zip-map 17 Mb.

Meer informatie over het wiel.

De tekeningen zijn niet altijd compleet, het zijn tekeningen die gemaakt moesten worden om de produkten te laten maken. Van de tekeningen van de Sunrider zijn schuimen modellen gefreesd, die we met de hand geoptimaliseerd hebben. We zijn nu met de derde versie bezig. De tientallen kleine veranderingen niet meegeteld. De o-ringen bij de kettingrollen staan er niet op. En de matrijs van het zitje hebben we een keer met de hand bewerkt om betere aanspuiting, stroming en stijfheid te krijgen.

vander Kooij

Geprinte stoel van vander Kooij

Het lijkt ons leuk als we een Sunrider volledig geautomatiseerd kunnen printen met een robotarm van ongeveer 2.5 m in een vezelversterkte kunstof in een materiaal met de eigenschappen van spuitgegoten PA 6 met 40 % glasvezel. Dus ook de hechting tussen de lagen, dan wel een opbouwtechniek (vertikaal kruislings bijvoorbeeld) die die richting op gaat. Wij willen graag die techniek kopen als we daarmee een Sunrider en andere velomobielen zouden kunnen produceren.

Nog een opmerking over de diverse formaten, waarin de tekeningen zijn opgeslagen. Het is een bizar ratjetoe van formaten, omdat de tekeningen met verschillende programma's zijn getekend danwel anders niet door een grote groep te bewerken zou kunnen zijn. Conversie blijkt weerbarstig te zijn. We hadden gehoopt dat iemand die redelijk met een redelijk tekenprgramma om zou kunnen gaan makkelijk de tekeningen naar zijn eigen hand zou kunnen zetten. Dat lijkt helaas maar zelden het geval te zijn. We hebben volgens mij een Napoleon nodig om wat uniforme normen te ontwikkelen en de rest de decimeren.

home Alligt